Ben jij een echte aardappelliefhebber? Je bent niet de enige. Jaarlijks eten we in Nederland wel 53 kilo per persoon. En gelukkig maar, want de knollen zitten boordevol vezels, vitaminen en mineralen. Voedingsstoffen die veel gezondheidsvoordelen met zich mee kunnen brengen.

1. Aardappelen verbeteren de bloedsuikerspiegel

Aardappelen bevatten veel resistent zetmeel, een opneembare stof die de groei van goede bacteriën in de darmen bevordert. Onderzoek heeft laten zien dat resistent zetmeel insulineresistentie kan verminderen. Insuline is het hormoon dat de bloedsuikerspiegel in balans houdt. Reageert je lichaam niet goed op deze stof, dan zal er te veel suiker in het bloed blijven zitten.

Studies bij muizen hebben aangetoond dat dieren die resistent zetmeel hadden geconsumeerd een verminderde insulineresistentie lieten zien. Hun lichamen waren hierdoor in staat om het teveel aan bloedsuiker efficiënter uit het bloed te verwijderen. Een ander onderzoek bij diabetes type 2-patiënten toonde aan dat deelnemers die gedurende vier weken elke dag 30 gram resistent zetmeel hadden ingenomen een 33 procent verminderde insulineresistentie hadden.

2. Aardappelen zijn van nature glutenvrij

De meeste mensen ervaren geen klachten na het eten van gluten, maar voor mensen met coeliakie of glutenallergie is dit een ander verhaal. Zij kunnen veel last krijgen van buikpijn, obstipatie, diarree en een opgeblazen gevoel.

Wie een glutenvrij dieet volgt, zou zeker moeten overwegen om aardappelen in het voedingspatroon op te nemen. Ze zijn een goede bron van vitaminen en van nature vrij van deze stof.

3. Aardappelen geven een verzadigd gevoel

In 1995 deden wetenschappers onderzoek naar het verzadigde effect van voedsel. Alle deelnemers kregen de opdracht om 38 verschillende soorten voeding te eten. Vervolgens moesten zij de producten beoordelen op basis van verzadiging. Uiteindelijk bleken aardappelen het hoogste cijfer te hebben gekregen. Daarbij waren de knollen zeven keer meer vullend dan croissants.

Onderzoek heeft aangetoond dat de consumptie van vullende producten kan helpen om minder te eten en gewicht te verliezen. Daarnaast hebben wetenschappers laten zien dat het eiwit uit aardappelen hongergevoelens kan verminderen. De stof zou de afgifte van cholecystokinine versterken, een hormoon dat een verzadigd gevoel stimuleert.

4. Aardappelen zijn rijk aan antioxidanten

Aardappelen zitten boordevol antioxidanten, zoals flavonoïden, carotenoïden en fenolzuren. Antioxidanten staan erom bekend de schadelijke effecten van vrije radicalen te neutraliseren. Deze radicalen kunnen onder andere leiden tot kanker, hartziekten en diabetes.

Onderzoek heeft aangetoond dat de antioxidanten in aardappelen de groei van kankercellen in de lever en dikke darm kunnen helpen stagneren. Daarnaast hebben onderzoekers ontdekt dat gekleurde aardappelen, zoals de paarse variant, drie tot vier keer meer antioxidanten bevatten dan witte aardappelen. Dit maakt hen effectiever bij het bestrijden van schadelijke stoffen.

De wetenschappers benadrukken echter dat de meeste studies uitsluitend in laboratoria zijn gedaan. Er is dan ook meer onderzoek nodig om de verbanden te bekrachtigen.

5. Aardappelen zijn goed voor je darmen

Naast het feit dat resistent zetmeel in aardappelen de bloedsuikerspiegel ten goede kan komen, kan het ook bijdragen aan een goede darmflora. Wanneer de stof de dikke darm bereikt, wordt het een waardevolle voedingsbron voor heilzame darmbacteriën. Deze zullen het zetmeel opnemen en omzetten in zogenoemde korte-keten vetzuren, waaronder butyraat. Onderzoek heeft aangetoond dat dit vetzuur kan helpen om ontstekingen in de darmen te verminderen en het risico op darmkanker verkleint.

Andere wetenschappers hebben laten zien dat butyraat de klachten van patiënten met inflammatoire darmaandoeningen kan verminderen. Voorbeelden zijn de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa.