Een zomers drankje is niet compleet zonder een schijfje citroen. En naast de zoetzure smaak, voegt de vrucht ook nog eens enorm veel gezondheidseffecten toe. Win-win!

1. Citroenen kunnen nierstenen voorkomen

Nierstenen zijn steenachtige afzettingen van kleine kristallen die in urine worden gevormd. Ze komen vaak voor en kunnen onder andere misselijkheid, braken en zweten veroorzaken. Onderzoek heeft aangetoond dat citroenzuur kan helpen om de aandoening te voorkomen door het urinevolume te vergroten en daarmee ook de PH-waarde. Dit creëert namelijk een minder gunstige omgeving voor de vorming van nierstenen.

Andere wetenschappers lieten zien dat het drinken van een halve kop citroensap per dag al genoeg is om de formatie van nierstenen te voorkomen. Dit gold ook voor mensen die hier al eens eerder te maken mee hebben gehad.

2. Citroenen zijn goed voor je darmen

Citroenen bestaan voor tien procent uit koolhydraten, die voornamelijk zijn opgebouwd uit oplosbare vezels en suiker. Eén van deze vezels is pectine, een soort die is verbonden aan verschillende gezondheidsvoordelen.

Onderzoek heeft aangetoond dat oplosbare vezels een gezonde darmflora stimuleren en de vertering van suikers en zetmeel vertragen. Dit draagt bij aan een verlaagde bloedsuikerspiegel. De wetenschappers benadrukken echter dat het noodzakelijk is om citroenen met schil en al op te eten om deze voordelen te behalen. Iets wat niet veel mensen zullen doen.

3. Citroenen helpen bij gewichtsverlies

Onderzoek heeft aangetoond dat citroenen kunnen bijdragen aan gewichtsverlies. Een mogelijke verklaring hiervoor heeft te maken met het feit dat het oplosbare vezel pectine de maag ‘verruimt’ waardoor er een verzadigd gevoel ontstaat.

Andere wetenschappers stellen dat het drinken van heet water met citroen kan helpen om af te vallen. Hierbij is het echter niet precies duidelijk of het de vrucht of het water is wat voor dit effect zorgt.

Ten slotte hebben studies laten zien dat de plantaardige bestanddelen van citroenen gewichtsverlies kunnen stimuleren. Een voorbeeld betreft een onderzoek bij vetgemeste muizen die citroen-polyfenolen werden gegeven. Uiteindelijk zagen de wetenschappers dat de dieren minder snel in gewicht aankwamen dan de muizen die een placebo kregen toegediend.

4. Citroenen beschermen tegen bloedarmoede

Wanneer iemand niet genoeg ijzer uit voeding binnenkrijgt, kan die persoon bloedarmoede ontwikkelen. Onderzoekers hebben aangetoond dat citroenen kunnen helpen deze kwaal te voorkomen, omdat zij de opname van plantaardig ijzer stimuleren.

De wetenschappers stippen aan dat ijzer uit dierlijke bronnen, zoals vlees en vis, over het algemeen makkelijk door de darmen wordt opgenomen. Plantaardig ijzer wordt daarentegen lastiger geabsorbeerd. Vitamine C en citroenzuur kunnen hierbij helpen. Om deze reden vormen citroenen een goed middel om de maximale hoeveelheid ijzer uit je voeding te halen.

5. Citroenen zijn goed voor je hart

Onderzoek heeft aangetoond dat de consumptie van vitamine C-rijke voeding het risico op hartziekten en beroertes vermindert. Citroenen zijn een goede bron van deze stof. Daarbij is één vrucht al voldoende om 51 procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen.

Andere wetenschappers hebben laten zien dat naast vitamine C, ook de vezels en plantaardige bestanddelen in citroenen kunnen helpen om de kans op hartfalen te verminderen. Een voorbeeld betreft een studie waaruit bleek dat de consumptie van de vezels uit citroenen na vier weken het cholesterolniveau in het bloed verlaagde.