Havermoutgerechten zijn makkelijk, lekker en goedkoop. En daarnaast kunnen ze enorm veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengen. Benieuwd welke dit zijn? Lees ze hier.

1. Havermout helpt bij constipatie

Veel ouderen krijgen vroeg of laat te maken met obstipatie, ofwel een moeizame stoelgang. Hoewel er speciale medicatie voor bestaat, brengt deze vaak ongewenste effecten met zich mee. Voorbeelden zijn gewichtsverlies of een verminderde levenskwaliteit.

Uit onderzoek is gebleken dat haverzemelen obstipatie bij ouderen kunnen verlichten. Zo bleken de klachten bij 30 patiënten duidelijk te zijn afgenomen na 12 weken lang dagelijkse consumptie. Bovendien was 59% van de deelnemers na de studie in staat om te stoppen met het gebruik van laxeermiddelen.

2. Havermout is goed voor je huid

Havermout wordt al jarenlang gebruikt bij de behandeling van jeuk en irritatie bij verschillende huidaandoeningen. Ook is het een bekend ingrediënt in huidverzorgingsproducten. Uit onderzoek is gebleken dat producten gebaseerd op havermout de klachten bij eczeem kunnen verminderen.

3. Havermout is rijk aan antioxidanten

Een voorbeeld van antioxidanten in havermout zijn de zogenoemde avenanthramiden. Deze kunnen helpen om de bloeddruk te verlagen en de productie van de stof stikstofmonoxide te verhogen. Stikstofmonoxide zorgt voor de verwijding van bloedvaten, wat leidt tot een betere bloedstroom. Daarnaast bleek uit een andere studie dat avenanthramiden een ontstekingsremmende en anti-jeukende werking hebben.

4. Havermout kan cholesterol verminderen

Wetenschappers hebben ontdekt dat de zogenoemde beta-glucanvezels in havermout effectief zijn bij het reduceren van zowel het totale als het ‘slechte’ LDL-cholesterolniveau. Ook kan beta-glucan de afgifte van cholesterolrijk gal verhogen, waardoor het cholesterolniveau in het bloed kan worden verlaagd.

Daarnaast liet een andere studie zien dat de antioxidanten in havermout samen kunnen werken met vitamine C om LDL-cholesterol te voorkomen.

5. Havermout zorgt voor gewichtsverlies

Havermout is erg vullend en kan daardoor helpen om gedurende de dag minder calorieën binnen te krijgen. Onderzoek toonde aan dat met name de beta-glucanvezels hiervoor zorgen.

Beta-glucan zorgt daarbij ook voor de afgifte van het hormoon YY, wat wordt geproduceerd in de darmen als reactie op voeding. Van YY is bekend dat het kan leiden tot een lagere calorie-inname en het risico op obesitas kan verlagen.