1. Hazelnoten zijn rijk aan antioxidanten

Hazelnoten zitten boordevol antioxidanten. Dit zijn stoffen die het lichaam tegen oxidatieve stress beschermen, wat celschade en veroudering kan veroorzaken. Ook kan het leiden tot kanker en hartaandoeningen.

De meest voorkomende antioxidanten in hazelnoten zijn fenolen. Onderzoek heeft aangetoond dat deze stoffen kunnen helpen om het cholesterolniveau en ontstekingen te verminderen. Ook zijn ze goed voor het hart en beschermen tegen kanker.

Een studie liet zien dat de consumptie van hazelnoten na acht weken tot een significante daling van oxidatieve stress leidde.

Wetenschappers benadrukken dat hoewel de meeste antioxidanten in het vliesje van hazelnoten zitten, deze concentratie afneemt wanneer ze worden geroosterd. Ze stellen dan ook de noten beter met een ongeroosterd vliesje te eten.

2. Hazelnoten zijn goed voor je hart

Onderzoek heeft aangetoond dat hazelnoten het hart kunnen beschermen. De reden hiervoor is de hoge concentratie antioxidanten en goede vetten in de noten die bijdragen aan een verlaagd cholesterolniveau.

Een voorbeeld betreft een studie waarbij 21 mensen met een verhoogd cholesterol werden gevraagd om een maand lang 18 tot 20% van hun dagelijkse calorie-inname uit hazelnoten te halen. Uiteindelijk bleek hun cholesterolniveau aanzienlijk te zijn gedaald. Ook de gezondheid van hun aderen was verbeterd.

Een ander onderzoeksteam analyseerde negen studies die in totaal 400 deelnemers betrokken. Ook zij vonden een verband tussen de consumptie van hazelnoten en een verlaagd cholesterolniveau.

Daarnaast blijkt uit meerdere onderzoeken dat de vetzuren, antioxidanten en het magnesium in hazelnoten kunnen helpen om de bloeddruk op peil te houden. Meer specifiek bleek de consumptie van 29 tot 69 gram hazelnoten verbonden te zijn aan een betere hartgezondheid.

3. Hazelnoten kunnen ontstekingen verminderen

In 2013 onderzochten wetenschappers het effect van hazelnoten op ontstekingssignalen bij mensen met een verhoogd cholesterol. Wat bleek? Na vier weken waren hun ontstekingen aanzienlijk afgenomen.

Daarnaast liet een andere studie zien dat het eten van 60 gram hazelnoten per dag na 12 weken leidde tot minder ontstekingssignalen bij diabetespatiënten. Andere onderzoekers ontdekten dat de consumptie van 40 gram hazelnoten hetzelfde effect bij gezonde mensen teweegbracht.

Ten slotte bleek uit een onderzoek bij 50 mensen met het metabolisch syndroom dat hun ontstekingen waren afgenomen na het eten van 30 gram rauwe noten gedurende 12 weken. Meer specifiek aten zij 15 gram walnoten, 7,5 gram amandelen en 7,5 gram hazelnoten.

4. Hazelnoten verlagen het risico op kanker

Wetenschappers hebben laten zien dat hazelnoten van alle noten de hoogste concentratie proanthocyanidine bevat. Van deze krachtige antioxidant is gebleken dat het kan helpen om sommige vormen van kanker te voorkomen. De reden hiervoor is dat het beschermt tegen oxidatieve stress, ofwel een teveel aan vrije radicalen.

Naast proanthocyanidine, zijn hazelnoten rijk aan vitamine E. Onderzoek heeft aangetoond dat dit antioxidant kan helpen om celschade te voorkomen die tot kanker zou kunnen leiden.

Andere wetenschappers hebben in een laboratoriumstudie aangetoond dat hazelnootextract kan helpen om lever-, borst-, darm-, en baarmoederhalskanker te bestrijden.

5. Hazelnoten verlagen de bloedsuikerspiegel

Van noten is bekend dat ze kunnen helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Een voorbeeld betreft een studie waarbij wetenschappers het effect van hazelnoten op de bloedsuikerspiegel van mensen met het metabolisch syndroom bestudeerden. Wat bleek? Na twaalf weken was hun insulineniveau aanzienlijk gedaald.

Daarnaast hebben wetenschappers aangetoond dat oliezuur, het meest voorkomende vetzuur in hazelnoten, een positief effect heeft op insulinegevoeligheid. Een voorbeeld betreft een studie van twee maanden waaruit bleek dat een dieet, rijk aan voedingsmiddelen met oliezuur, het bloedsuiker- en insulineniveau van 12 diabetespatiënten aanzienlijk liet dalen