Wil je eens iets anders dan een boterham als ontbijt? Ga voor yoghurt. Het zuivelproduct is heerlijk, veelzijdig en heeft veel gezondheidsvoordelen.

1. Yoghurt verbetert je immuunsysteem

Uit onderzoek is gebleken dat de regelmatige consumptie van yoghurt je immuunsysteem versterkt en de kans op ziekten verkleint. Zo reduceert de probiotica in yoghurt het risico op ontstekingen, die zijn gerelateerd aan verschillende aandoeningen en darminfecties. Een andere studie toonde aan dat probiotica ook kan helpen om de duur van een verkoudheid te verkorten.

Wetenschappers verklaren de voordelen van yoghurt voor het immuunsysteem met het feit dat het zuivelproduct magnesium, selenium en zink bevat. Dit zijn mineralen die belangrijk zijn voor het behoud van een gezond immuunsysteem.

2. Yoghurt is goed voor je hart

Hoewel yoghurt veel verzadigde vetten bevat, hebben onderzoekers aangetoond dat deze stoffen niet tot hartziekten leiden. Er is geen duidelijk bewijs dat het vet in yoghurt schadelijk is voor de gezondheid.

Andere studies hebben aangetoond dat de consumptie van verzadigd vet afkomstig van volle melkproducten het HDL-cholesterolniveau doet stijgen. Dit ‘goede’ cholesterol stimuleert de gezondheid van het hart. Ook andere wetenschappers ontdekten dat yoghurt het risico op een hartaandoening verkleint.

Bovenal heeft onderzoek uitgewezen dat zuivelproducten zoals yoghurt een hoge bloeddruk kunnen verlagen. Dit effect bleek het grootst bij mensen die reeds waren gediagnosticeerd met hypertensie.

3. Yoghurt kan helpen tegen osteoporose

Yoghurt zit vol met voedingsstoffen die cruciaal zijn voor een goede botgezondheid, zoals calcium, eiwitten en vitamine D. Studies hebben laten zien dat deze stoffen het risico op osteoporose verkleinen. Dit is een aandoening die wordt gekenmerkt door verzwakte botten.

In 2016 ontdekten wetenschappers dat de dagelijkse consumptie van drie porties zuivelproducten, zoals yoghurt, kan helpen om de botmassa en sterkte te behouden.

4. Yoghurt is goed voor je darmen

Sommige yoghurtsoorten bevatten probiotica, ofwel levende bacteriën. Uit onderzoek is gebleken dat deze stoffen de gezondheid van de darmen ten goede kunnen komen.

Een voorbeeld betreft een studie die liet zien dat de consumptie van yoghurt met Bifidobacterium symptomen van darmkwalen verlichtte bij vrouwen die niet waren gediagnosticeerd met een darmaandoening. Ook hebben wetenschappers aangetoond dat probiotica zowel diarree als verstopping kan voorkomen.

5. Yoghurt helpt tegen vaginale infecties

In 2012 onderzochten wetenschappers het effect van yoghurt op vaginale infecties. Ze vroegen zwangere vrouwen om een mix van yoghurt en honing plaatselijk aan te brengen. Wat bleek? Het percentage vrouwen waarbij de infectie verdween was 87,8 procent. Bij normale antischimmelcrèmes was dit 72,3 procent.

In een andere studie werd eenzelfde mengsel van yoghurt en honing vergeleken met de antischimmelcrème clotrimazol. Ook hier bleek het natuurlijke middel effectiever tegen infecties.