Wil je graag gewicht verliezen, maar heb je geen tijd om te sporten? Geen nood, er zijn nog veel meer manieren om calorieën te verbranden.

1. Eet met aandacht

Onderzoek heeft aangetoond dat aandacht besteden aan je voeding helpt om minder calorieën te eten. Dit wordt ook wel ‘mindful’ eten genoemd. Mensen die tijdens de maaltijd televisie kijken of hun smartphone gebruiken, hebben een groter risico op overeten.

In 2013 analyseerden wetenschappers de resultaten van 24 studies. Ze ontdekten dat mensen die zijn afgeleid tijdens het eten gemiddeld 10 procent meer voedsel tot zich nemen. Daarnaast bleek het van invloed te zijn op de calorie-inname later op de dag. Deelnemers bleken 25 procent meer calorieën te eten dan degenen die niet afgeleid waren.

2. Kauwgom

Wetenschappers hebben ontdekt dat het kauwen van kauwgom leidt tot een vol gevoel en een kleinere calorie-inname. Andere studies hebben laten zien dat het snoepgoed het metabolisme kan versnellen.

Tijdens een klein onderzoek werden mannen met een normaal gewicht gevraagd om op vier verschillende momenten te eten. Uiteindelijk bleken ze veel meer calorieën te verbranden in het geval ze na het eten kauwgom hadden gegeten.

Ook een andere studie liet dit effect van kauwgom zien. Hierbij kauwden 30 jonge mannen en vrouwen na elke maaltijd 20 minuten lang op een kauwgompje. Wat bleek? Hun metabolisme was sneller dan dat ze geen kauwgom hadden geconsumeerd.

De wetenschappers benadrukken dat enkel suikervrije kauwgom tot deze gewenste effecten kan leiden.

3. Koude temperaturen

In het menselijk lichaam kan onderscheid worden gemaakt tussen wit en bruin vet. Wit vet slaat vetten op, bevindt zich rondom de organen en kan ontstekingen en insulineresistentie veroorzaken. Daarnaast is er bruin vet, wat zorgt voor calorieverbranding en kan helpen bij gewichtsverlies.

Onderzoek heeft laten zien dat blootstelling aan koude temperaturen kan helpen om de activiteit van het bruine vet te stimuleren. Ook hebben studies bij dieren aangetoond dat chronische blootstelling aan kou kan leiden tot de omzetting van wit vet in bruin vet.

Wetenschappers die de blootstelling aan koude temperaturen bij mensen hebben onderzocht, ontdekten dat dit de calorieverbranding significant vergroot. Het effect is echter afhankelijk van de hoeveelheid bruin vet in het lichaam.

Voor het gewenste effect zijn bovenal geen extreme temperaturen nodig. Zo liet een studie bij jonge mannen zien dat degenen die zich dagelijks twee uur in een temperatuur van 17 graden bevonden 164 extra calorieën verbrandden.

De wetenschappers stellen dat mensen dit effect thuis kunnen bereiken door de temperatuur in de woonkamer te verlagen. Andere opties zijn een koude douche of winterse wandeling.

4. Houd ongezonde voeding buiten het zicht

Uit onderzoek is gebleken dat het zien van ongezonde voeding kan leiden tot hongergevoelens en cravings, wat het risico op overeten verhoogt.

Ook een andere studie toonde aan dat als ongezonde voeding zichtbaar wordt bewaard mensen eerder geneigd zijn tot overgewicht dan degenen die slechts een fruitschaal in het zicht hebben.

Het team concludeert dat mensen ongezonde voeding buiten het zicht zouden moeten bewaren. Gezonde producten kunnen daarentegen op tafel of vooraan in de koelkast worden geplaatst.

5. Bloeddonatie

Bloed doneren kan niet alleen levens redden, maar zorgt ook voor een tijdelijke calorieverbranding.

Onderzoekers van the University of California ontdekten dat het doneren van 473 milliliter bloed leidde tot de tijdelijke verbranding van gemiddeld 650 calorieën. Ze verklaarden dit met het feit dat het lichaam tijdens het bloed geven energie gebruikt om nieuwe eiwitten en rode bloedcellen te vormen.

Het team benadrukt echter dat bloed geven niet elke dag kan worden gedaan. Over het algemeen moet er altijd een periode van ten minste acht weken tussen de donaties in zitten.