Saffloerolie of distelolie wordt gewonnen uit de zaden van de saffloerplant. Het is een populair alternatieve olie om mee te koken, maar misschien nog belangrijker, suggereren verschillende onderzoeken dat het mogelijk voordelen voor de gezondheid heeft. De 5 belangrijkste hebben we op een rijtje gezet.

1. Goed voor het geheugen

Saffloerolie is een rijke bron van onverzadigde vetzuren (bijv. omega 3-vetzuren), waaronder enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten. Deze ‘goede vetten’ heeft het lichaam nodig om te functioneren. Vetten in de voeding zoals die in saffloerolie, geven een boost aan het geheugen.

Uit een onderzoek van de University of Illinois Urbana-Champaign bleken deelnemers van 65 tot 75 jaar, die hogere gehaltes omega 3-vetzuren in hun bloed hadden, een groter volume grijze massa en betere fluid intelligence te hebben. De laatstgenoemde betreft het vermogen nieuwe en onbekende problemen op te lossen. Het bleek dat fluid intelligence verband hield met de aanwezigheid van onder andere het vetzuur alfa-linoleen, dat ook in saffloer aanwezig is.

2. Verbetert de bloedsuikerspiegel

Een dieet met veel onverzadigde vetten kan het bloedglucosegehalte verbeteren. In 2016 wees een studie met gegevens van 4660 deelnemers uit dat vervanging van sommige bronnen van koolhydraten of verzadigde vetten door onverzadigde vetzuren een gunstig effect had op de bloedsuikerspiegels, evenals insulineresistentie en insulinesecretie.

De bloedsuikerspiegel is de hoeveelheid glucose die in het bloed zit. Zowel een te lage als hoge bloedsuikerspiegel kunnen vervelende gevolgen hebben. Als het te laag is kunnen onder meer klachten als hartkloppingen, rusteloosheid en hoofdpijn optreden. Wanneer het te hoog is, zijn symptomen onder andere jeuk, slaperigheid en ontstekingen.

3. Verlaagt het cholesterolgehalte, verhoogt de gezondheid van het hart

Volgens een onderzoek naar 73 personen verbeterden het gebruik van saffloerolie de bloedcholesterolspiegels na 4 maanden.

Deze bevindingen ondersteunen de suggestie dat onverzadigde vetten, LDL of ‘slecht’ cholesterol in het bloed kunnen verlagen. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor hartziekten.
Saffloerolie kan ook op andere manieren bijdragen aan de gezondheid van het hart. De onverzadigde vetten in saffloerolie kunnen het bloed verdunnen en bloedplaatjes minder kleverig maken. Dit kan helpen bij het voorkomen van bloedstolsels die kunnen leiden tot een hartaanval en beroerte. Saffloerolie kan ook de bloedvaten aantasten door ze te ontspannen en de bloeddruk te verlagen.

4. Werkt ontstekingsremmend

Saffloerolie heeft mogelijk ook ontstekingsremmende eigenschappen. Volgens een Amerikaanse studie zorgden de onverzadigde vetzuren in saffloerolie voor minder ontstekingen bij 35 vrouwen met overgewicht en diabetes type II. Zij gebruikten 16 weken lang elke dag 8 gram saffloerolie.

5. Helpt bij droge huid

Bij een droge of ontstoken huid kan het smeren van saffloerolie helpen om de huid te verzachten. Saffloerolie bevat vitamine E, wat haast onmisbaar is voor de huid.
Er zijn verschillende onderzoeken die suggereren dat vitamine E de huid beschermt tegen vrije radicalen, wat schadelijke moleculen zijn die cellen in het lichaam beschadigen en bijdragen aan ziektes en de effecten van zonlicht.
Daarnaast is vitamine E een belangrijke antioxidant die de huid beschermt, en verbetert het vermogen van de huid om vocht vast te houden. Bij gebruik van saffloerolie op de huid is het belangrijk om vooraf advies in te winnen.