Reumatoïde artritis is een chronische aandoening die wordt gekenmerkt door ontstekingen in de gewrichten. Hoewel genezing van de ziekte onmogelijk is, zijn er wel manieren om de klachten te verlichten.

1. Stretchen

Onderzoek heeft aangetoond dat het stretchen van de handen en polsen mogelijk kan helpen om de klachten van reumatoïde artritispatiënten te verminderen. De wetenschappers benadrukken echter dat mensen altijd eerst een dokter zouden moeten bezoeken voor ze aan deze oefeningen beginnen. De reden hiervoor is het risico op onnodige spanning op de gewrichten.

2. Voeding

Een van de belangrijkste symptomen van reumatoïde artritis zijn ontstekingen. Het kan dan ook batig zijn om voeding te consumeren met een ontstekingsremmende werking.

In 2015 deden wetenschappers onderzoek naar het effect van plantaardige voeding op ontstekingen. Hierbij werden 600 deelnemers gevraagd een dergelijk dieet aan te houden. De voeding bestond met name uit granen, groenten, noten, fruit en granen. Uiteindelijk ontdekte het team dat het overgrote deel van de mensen minder van een specifiek soort eiwit in hun lichaam hadden. Van deze stof is bekend dat het ontstekingen kan veroorzaken.

Daarnaast bleken de deelnemers die het dieet hadden gevolgd minder systematische ontstekingen te hebben. De onderzoekers concluderen dan ook dat een plantaardig voedingspatroon voordelig kan zijn voor patiënten met reumatoïde artritis.

3. Warmtetherapie

Onderzoekers hebben aangetoond dat blootstelling aan warmte kan helpen om de pijn en het stijve gevoel van reumatoïde artritispatiënten te verminderen. Dit wordt ook wel thermotherapie genoemd.

Een voorbeeld betreft een studie die liet zien dat hitte kan worden gebruikt als ondersteunende therapie voor RA-patiënten. Baden met paraffine in combinatie met beweging bleek op de korte termijn voordelig te kunnen werken voor patiënten met artritis in hun handen. Zowel de pijn als het aantal ontstekingen nam af.

Volgens de wetenschappers kunnen mensen thuis warmtekussens of heat packs gebruiken om pijnlijke gewrichten te verlichten.

4. Dagelijkse beweging

In 2015 deden wetenschappers onderzoek naar het effect van beweging op reumatoïde artritis. Hierbij werden 112 vrouwen in twee groepen verdeeld. De eerste groep werd gevraagd om dagelijks 40 tot 60 minuten te bewegen en de andere groep kreeg de opdracht om minder dan 20 minuten per dag te sporten. Wat bleek? De vrouwen die het meest hadden bewogen, bleken 35 procent minder risico te lopen om reumatoïde artritis te ontwikkelen.

Daarnaast toonde een andere studie aan dat laag intensieve beweging, zoals fietsen en zwemmen, kan helpen om de spieren van patiënten met reumatoïde artritis te versterken. Ook zou het mogelijk de progressie van de ziekte kunnen vertragen.

5. Supplementen

Uit onderzoek is gebleken dat de combinatie van visolie en ontstekingsremmende pijnstillers kan helpen om de gewrichtsklachten van artritispatiënten in te perken.

Daarnaast liet een andere studie zien dat ook kurkuma-extract nuttig kan zijn om de klachten van artritispatiënten te verlichten. Volgens de wetenschappers kunnen mensen het kruid zonder risico’s aan hun voeding toevoegen. Ook kurkumasupplementen zijn een optie. Alleen voor degenen die bloedverdunnende medicatie slikken, is consumptie van het kruid af te raden.

Ten slotte hebben wetenschappers aangetoond dat probiotica kan helpen om de klachten en ontstekingen van artritispatiënten te verminderen.