Wanneer we ouder worden, verslechteren de functies van onze hersenen. Helaas valt hier niets aan te doen, maar er zijn wel manieren om het proces te verlangzamen. Benieuwd hoe dit kan? Lees dan deze tips.

1. Stop met roken of begin er niet mee

Dat roken slecht is voor je hart is een vaststaand feit. Maar dat het ook je brein negatief kan beïnvloeden, is minder bekend. Onderzoek heeft aangetoond dat rokers een dunnere cortex hebben dan degenen die niet roken. Dit is het gedeelte van de hersenen waarin belangrijke denkprocessen plaatsvinden zoals geheugen, taal en waarneming. Ook zagen de wetenschappers dat wanneer iemand stopt met roken, de cortex zich kan herstellen. Maar dit proces vindt langzaam en slechts gedeeltelijk plaats.

2. Let op je bloeddruk, bloedsuikerspiegel en cholesterol

Recent presenteerde de American Heart Association een stappenplan met als doel de cardiovasculaire gezondheid te verbeteren. Volgens de onderzoekers is het hierbij met name belangrijk de bloeddruk, bloedsuikerspiegel en cholesterolniveau in de gaten te houden. Hoge niveaus kunnen namelijk leiden tot bloedpropjes en atherosclerose, die op hun beurt cognitieve achteruitgang en vasculaire dementie kunnen veroorzaken. Volgens de onderzoekers is een bloeddrukniveau van 120/80 ideaal, net als een cholesterolniveau van onder de 200 milligram per deciliter en een bloedsuikerspiegel van onder de 100 milligram per deciliter.

3. Blijf bewegen

Onderzoekers van de University of Colombia stellen dat regelmatig bewegen de grootte van de hippocampus beïnvloedt. Dit is het gedeelte van de hersenen dat gaat over leren en het verbale geheugen. Ook leidt fysieke activiteit tot de afgifte van zogenoemde groeifactoren, chemicaliën die de gezondheid van de hersencellen en groei van nieuwe bloedvaten stimuleren. Bovendien verbetert sporten je stemming en slaapritme, wat stress- en angstklachten doet verminderen. Problemen in deze gebieden kunnen een oorzaak zijn van cognitieve achteruitgang.

4. Houd je BMI op peil

Onderzoekers van de University of Arizona veronderstellen dat een hoge Body Mass Index (BMI) het brein van ouderen negatief kan beïnvloeden. De oorzaak hiervoor zouden zogenaamde ‘ontstekingen’ zijn. Volgens het team kan overgewicht leiden tot een chronische overreactie van het immuunsysteem, wat ‘systematische ontstekingen’ veroorzaakt. Deze ontstekingen hebben een negatief effect op het brein en dus het cognitieve functioneren.

5. Eet gezond

Wetenschappers van de Brigham and Women’s Hospital deden onderzoek naar het effect van voeding op het brein. Wat bleek? Vrouwen die de meeste verzadigde vetten consumeerden, scoorden slechter op geheugentestjes dan degenen die het minst van deze voedingsstoffen aten.

Volgens de onderzoekers is dit als volgt te verklaren. Voeding met veel verzadigde vetten zorgen ervoor dat het cholesterolniveau stijgt. Ook andere vetten, zoals transvetten, hebben dit effect. Wanneer het cholesterol zich opbouwt kunnen aderen beschadigd raken. Dit is niet alleen slecht voor het hart, maar ook voor het brein. Aderen die bloed naar het brein transporteren zullen beschadigd raken, wat tot dementie kan leiden.