Wil je graag beginnen met hardlopen, maar ontbreekt het nog aan motivatie? De bevindingen uit deze studies helpen je vast om de knop daadwerkelijk om te zetten.

1. Hardlopen verbetert je stemming

In 2012 deden wetenschappers onderzoek naar het effect van rennen op het leven van 51 jongeren die gemiddeld 18 jaar oud waren. De helft kreeg de opdracht om drie weken lang vijf keer per week 30 minuten te hardlopen. De anderen hoefden niet te rennen. Uiteindelijk bleken de hardlopers niet alleen beter te slapen, maar ook lekkerder in hun vel te zitten. Ook waren zij in staat om zich beter te focussen en concentreren.

Een andere studie toonde aan dat mensen die hardlopen gemiddeld gelukkiger zijn dan niet-renners. Ook hebben zij een beter lichaamsbeeld en sterkere motivatie. De verklaring hiervoor zou te maken kunnen hebben met het feit dat rennen een voldaan gevoel bezorgt en het idee geeft iets gepresteerd te hebben.

2. Hardlopen is goed voor je brein

Wetenschappers hebben laten zien dat hardlopen een van de beste manieren is om je brein gezond te houden wanneer je ouder wordt. In hun studie zagen ze dat rennen niet alleen tot een beter werkgeheugen en focus leidde, maar ook ervoor zorgde dat mensen beter in staat waren om snel tussen taken te wisselen. Deze cognitieve voordelen waren niet alleen bij kinderen en jongeren te zien, maar met name ook bij ouderen.

3. Hardlopen helpt bij osteoartritis

Osteoartritis is een vorm van artritis waarbij het kraakbeen in het gewricht slijt, waardoor iemand niet meer goed kan bewegen. Een onderzoek bij 2637 mensen heeft aangetoond dat hoe vaker iemand rent, hoe minder risico hij of zij loopt om deze aandoening te ontwikkelen. De wetenschappers verklaarden dit resultaat met het feit dat rennen helpt om een gezond BMI te behouden, beenspieren versterkt en bijdraagt aan het behoud van gezonde botten.

4. Hardlopen verlengt je leven

In 2012 onderzochten wetenschappers het effect van rennen op de gezondheid van 55.000 mensen tussen de 18 en 100 jaar oud. Wat bleek? De deelnemers die maximaal 50 minuten per week renden, liepen minder risico om vroegtijdig te overlijden dan degenen die nooit hardliepen. Daarnaast zagen ze dat dagelijks 5 à 10 minuten rennen al genoeg is om iemands levensduur met een aantal jaren te verlengen.

Ook een andere studie toonde aan dat mensen die hardlopen gemiddeld langer leven dan niet-renners. De wetenschappers kwamen zelfs tot de ontdekking dat elk rennend uur kan worden vertaald in zeven extra uren van iemands leven.

5. Hardlopen beschermt tegen kanker

In 2009 bestudeerden wetenschappers 17 jaar lang het effect van rennen op de gezondheid van 25.600 mannen. Uiteindelijk kwamen ze tot de bevinding dat degenen die fysiek het meest actief waren het minste risico liepen om kanker te ontwikkelen. Wie dagelijks 30 minuten rende, bleek bovendien het meest te zijn beschermd. Deze groep deelnemers had 50% minder kans om vervroegd te overlijden als gevolg van kanker.

6. Hardlopen verbetert je gehoor
Onderzoek heeft aangetoond dat hardlopen een positief effect op het gehoor heeft. Een voorbeeld betreft een studie bij 1082 volwassen vrouwen die liet zien dat degenen die het vaakst aan cardio deden het beste konden horen. De reden hiervoor is dat rennen voor bloedstroom naar de oren zorgt, met als gevolg een beter gehoor.

Hardloopspullen-en accessoires aanschaffen?

Bezoek shopalike.nl/sport/hardlopen/