Zijn jouw afvalpogingen tot nog toe mislukt? Dan hebben onderzoekers van de Amerikaanse Mayo Clinic mogelijk de oplossing gevonden om jou te helpen calorieën te verbranden.

Volgens hen doe je er goed aan om een kwart van de dag te staan. En dan het liefst deze periode te vervangen voor zitten. Maken we een kleine rekensom dan komt dit neer op, 24 : 4 = 6 uur per dag staan. En daar valt wat voor te zeggen, Europeanen zitten namelijk gemiddeld 3,2 tot 6,8 uren per dag. Dit aantal is weliswaar minder dan de 7 uren die Amerikanen gemiddeld zitten, maar deze zituren komen je gewicht niet ten goede.

Calorieën verbranden door te staan

Uit eerdere onderzoeken is al naar voren gekomen dat teveel zituren op een dag slecht zijn voor de gezondheid. Staan daarentegen zou al effectief werken om calorieën te verbranden. Om dit aan te tonen bestudeerden de onderzoekers de gegevens van ruim 1.100 personen met een gemiddeld gewicht van 65 kilogram (kg).

Ze ontdekten dat door te staan je 0,15 meer calorieën per minuut verbrandt. Door 6 uren zitten te vervangen voor staan, betekent dit bij een gewicht van 65 kg, verbranding van 54 calorieën. Ga je nog een stapje verder en ervan uitgaande dat je niet extra gaat eten, dan komt dit neer op:

  • ongeveer 2,5 kg gewichtsverlies in een jaar
  • en ongeveer 10 kg in vier jaar

Problemen voor mensen met een zittend beroep?

Volgens onderzoeker Francisco Lopez-Jimenez is mensen aansporen tot meer staan op een dag vaak een geval van ‘makkelijker gezegd, dan gedaan’. Doorgaans geven zij aan geen tijd, motivatie en/of toegang tot middelen (verstelbaar bureau, flexwerkplek op kantoor) te hebben. Met name de groep die een zittend beroep uitoefent, vaak minder mogelijkheden om lange periodes op een dag te staan. Dat neemt volgens hem niet weg dat voor iemand die 12 uren op een dag zit het enorm zou helpen dit terug te dringen tot de helft.

Calorieverbranding gedurende dagelijkse routines

Specifiek voor die groepen die onvoldoende sta-uren weten te maken zijn er in de laatste jaren verschillende programma’s ontwikkeld om het lichaamsgewicht onder controle te houden. Immers geldt voor een deel van hen dat het risico op vaatziekten en overgewicht groter is. Deze programma’s zijn bedoeld om tussen de dagelijkse routines door lichte activiteiten te ondernemen die helpen calorieën te verbranden.

Opmerkelijk sekseverschil

Naast hun oorspronkelijke bevinding, ontdekten de onderzoekers ook dat de calorieverbranding bij mannen zo’n twee keer hoger ligt dan bij vrouwen. Dit opmerkelijke sekseverschil heeft mogelijk te maken met de hogere spiermassa bij mannen. Verbrande calorieën zijn namelijk evenredig aan de hoeveelheid spiermassa die wordt aangesproken tijdens het staan.