Administratiedruk is in de zorg een groot probleem. Door toenemende kwaliteitseisen en regulering worden zorgspecialisten geconfronteerd met een fikse administratieve last. Chantal van Ginkel-Brouwers (productmanager) en Olav van de Reijken (general manager) van Unit4 Healthcare pleiten voor meer innovatie en automatisering, zodat zorgspecialisten hun tijd kunnen besteden aan datgeen waar zij voor zijn opgeleid: zorg verlenen.

Wat is de oorzaak van de grote administratiedruk in de zorg?

Van Ginkel-Brouwers: “De zorg is in de loop der jaren volledig veranderd. Neem de thuiszorg bijvoorbeeld. Vroeger lag de zorgverlening bij één verpleegkundige. Zij verzorgde een cliënt zelf en besteedde daar gerust 45 minuten aan. Na verloop van tijd kwam marktwerking om de hoek kijken. Om kosten te reduceren kwam er voortaan iemand om schoon te maken, een ander om de steunkous aan te doen en een derde zorgde dat de cliënt niet vereenzaamde. Deze medewerkers moeten tegenwoordig allemaal hun werk verantwoorden, want alles draait om efficiency. Deze regeldruk zorgt voor een enorme administratieve last.”

In hoeverre merken zorgconsumenten iets van de administratiedruk?

Van Ginkel-Brouwers: “Ik ben zelf een keer met een hulpverlener mee geweest op huisbezoek. De cliënt had medelijden met haar verzorger, door de hoeveelheid administratieve taken die zij moest uitvoeren. Er was daardoor ook minder aandacht voor haar zorg. Bovendien bleek de cliënt wekelijks talloze bezoeken te ontvangen. Was het niet de schoonmaker dan was het wel weer de verpleegkundige of huisarts. De aanloop was enorm. En dat terwijl een groot deel van de taken gemakkelijk op afstand kan worden uitgevoerd.”

Hoe gaat dat dan in zijn werk?

Van de Reijken: “Een thuiszorgmedewerker die bijvoorbeeld de bloeddruk komt meten, moet hiervoor ter plaatse de nodige handelingen verrichten. Het kan echter veel simpeler. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat cliënten de optie hebben om een wearable te dragen. Die zijn nu vooral bekend als de populaire smartwatches, maar daar zijn natuurlijk ook professionele variaties op mogelijk. Deze kunnen op afstand de bloeddruk meten en de gegevens via wifi doorspelen naar de zorginstelling. Mocht de druk te hoog of te laag zijn, ontvangt de instelling een signaal en brengt een medewerker een bezoek aan de cliënt. Zorg daar verlenen waar het nodig is in plaats van een lijst afwerken zonder dat daar op iedere dag evenveel noodzaak voor is.”

Olav van de Reijken - Unit4

Welke voordelen bieden jullie producten?

Van de Reijken: “Wij proberen te faciliteren en te innoveren door vaste handelingen te herkennen en te automatiseren. Zo hebben we onder meer de Unit4 Zorgapp ontwikkeld, waarmee medewerkers gemakkelijk ter plaatse de patiëntgegevens kunnen bijhouden. Dit zorgt voor een verhoogde kwaliteit van de dossiers, omdat deze voorheen altijd pas aan het einde van de dag werden aangevuld. Bovendien scheelt het een uur per dag, omdat de medewerker niet meer bij thuiskomst de administratie hoeft te doen. Voor zorginstellingen is dit soort innovatie van groot belang, omdat het hun relevantie voor de cliënt waarborgt. We gaan steeds meer naar een concurrerende markt, waarin cliënten zorgconsumenten worden en zelf zoeken en beslissen over de meest waardevolle zorg. Neem mantelzorgers: veel van hen zijn overbelast en zoeken naar manieren om die belasting te verlagen. Een zorgorganisatie die flexibel is en zo nu en dan de verzorging kan overnemen, is voor hen een waardevolle optie. Wij noemen dat hybride zorgmodellen die flexibele softwareoplossingen én zorgmodellen nodig hebben zodat kwetsbare mensen de beste zorg krijgen door zorgprofessionals met een zorghart. Onze software helpt de zorgorganisatie om zorg flexibel te kunnen aanbieden.”

Meer informatie?
Unit4 Healthcare
www.unit4.com/healthcare