Ongeveer 1.4 miljoen Nederlanders kampen met gehoorproblemen, maar wanneer mensen merken dat hun gehoor achteruitgaat wordt er helaas weinig mee gedaan. Een afspraak maken voor een hooroplossing is namelijk een barrière die voor veel slechthorenden niet makkelijk te overbruggen is. En dat terwijl een hoortoestel het leven een stuk aangenamer kan maken. Zo is een gesprek weer te volgen en kan er weer genoten worden van muziek en natuurgeluiden. Daarnaast is het bij gehoorproblemen van belang om er tijdig iets aan te doen, zodat er geen verder gehoorverlies optreedt.

Bij Hans Anders worden mensen met gehoorproblemen geholpen door gediplomeerde audiciens bij wie persoonlijke behandeling hoog in het vaandel staat. Productmanager Marco de Vries en kwaliteitsfunctionaris Jasmijn ten Cate vertellen over gehoorverlies en de werkwijze van de Nederlandse optiek- en audioketen.

Waarom wordt er laat actie ondernomen bij gehoorverlies?

De Vries: “Gehoorverlies ontstaat heel geleidelijk. Men herkent het aan verschillende signalen. Eerst begint de twijfel: ben ik slechthorend en is het erg genoeg dat ik een hoortoestel nodig heb? Een hoortoestel aanschaffen voelt als een behoorlijke stap. En dat, terwijl het in veel gevallen kan helpen in het sociale leven.”

Ten Cate: “Ongeveer de helft van de mensen hebben het gehoorverlies niet zelf opgemerkt. Het is vaak de directe omgeving die het als eerste opmerkt.”

Waarom wachten mensen met de aanschaf van een hoortoestel?

De Vries: “Hoortoestellen worden geassocieerd met ouder worden, dit is vaak een onaangename confrontatie en echt zonde. Als mensen eenmaal kiezen voor een hoortoestel, gaat er letterlijk een wereld open. Men kan weer echt deelnemen aan de maatschappij, weer gesprekken voeren, sociaal zijn. Daarom is het onze missie om mensen bewust te maken van hoe belangrijk gehoor is, en dat de stap naar een hoortoestel groter lijkt dan dat ie daadwerkelijk is.”

Ten Cate: “Men is ook bang dat ze rondlopen met een enorm hoortoestel. Maar mijn ervaring is dat de directe omgeving de hoortoestellen niet ziet.”

Hoe garandeert Hans Anders kwalitatieve hoorzorg voor klanten?

De Vries: “Bij ons werken alleen maar gediplomeerde audiciens, en we hebben een vast afsprakensystemen waarbij wij klanten tijdens de proefperiode meerdere malen terugzien voor een controle. Zo zorgen we ervoor dat het hoortoestel helemaal naar wens is van de klant.”
Ten Cate: “Wij doen audits bij onze audiciens om te garanderen dat er altijd goed advies gegeven wordt, en er voor onze klanten echt de tijd wordt genomen.”

Hoe verlaagt Hans Anders de drempel voor het doen van een gehoortest?

De Vries: “In heel Nederland hebben we winkels waar vrijblijvend en gratis een hoortest gedaan kan worden. Daarnaast wordt er een hoorscreening in de optiek aangeboden. Ook mag je een hoortoestel gratis proberen, zodat je precies weet hoe dat nou is, horen met een hoortoestel.”

Hoortest

Ben je slechthorend? En twijfel je over je gehoor? Maak dan een afspraak voor een gratis en vrijblijvende hoortest. Dat kan via hansanders.nl/hoortest of bel 0800-0075 (gratis).

Hans Anders