Het was al bekend dat schrijven over je gevoelens een middel is om trauma’s uit het verleden te verwerken. Maar dat het ook kan helpen om met toekomstige situaties om te gaan, was nog niet bekend. Onderzoekers van de Michigan State University veronderstellen dat expressief schrijven kan helpen om taken efficiënter uit te voeren.

Schrijven over zorgen

Voor het onderzoek werden studenten met chronische angsten gevraagd om een taak op de computer te verrichten. Tegelijkertijd analyseerden de wetenschappers hun breinactiviteit, waardoor de reactiesnelheid en nauwkeurigheid te zien waren.

Voorafgaand aan het experiment werd de helft van de deelnemers gevraagd om 8 minuten te schrijven over hun diepste gevoelens en gedachten over de toekomstige taak. De anderen werden gevraagd over de voorgaande dag te schrijven.

Uiteindelijk ontdekten de wetenschappers dat de studenten die van tevoren over hun gevoelens hadden geschreven in staat waren de taak efficiënter uit te voeren. De snelheid en nauwkeurigheid van de deelnemers lag wel op hetzelfde niveau.

Wat is de verklaring?

Volgens de onderzoekers neemt piekeren cognitieve ruimte in beslag. Mensen die zich zorgen maken zijn eigenlijk constant bezig met multitasking. Ze doen een taak, maar proberen tegelijkertijd grip te krijgen op hun zorgen en deze te onderdrukken.

Het team stelt dat de resultaten van het onderzoek laten zien dat wanneer iemand deze zorgen uit zijn hoofd kan schrijven, de in beslag genomen cognitieve ruimte wordt ‘bevrijd’. Hierdoor kunnen taken efficiënter worden uitgevoerd.