Fruit en groenten passen in een gezond dieet, maar in welke mate kan het helpen tegen obesitas? Nieuw Spaans onderzoek van de University of Navarra en het Carlos III Institute of Health geeft antwoord op die vraag.

Plantaardig voedsel en obesitas

Het onderzoek werd gehouden onder meer dan 16.000 Spaanse volwassen met een gezond gewicht. Ze werden gemiddeld tien jaar gevolgd na het afstuderen van de universiteit en tijdens die periode kregen bijna 600 deelnemers obesitas.

Aan het begin van het onderzoek moesten de deelnemers hun dieet beschrijven. Op basis daarvan kregen ze punten toegedeeld voor het eten van plantaardig voedsel zoals groenten, fruit, granen, noten, olijfolie, peulvruchten en aardappelen. Deze punten werden weggehaald wanneer ze dierlijke producten aten zoals zuivel, eieren, vlees en vis. Uitgaande van de scores werden de deelnemers in vijf dieetgroepen geplaatst.

Resultaten van de dieetgroepen

De groep die het meeste fruit en groenten at, had een 43 procent verlaagd risico op obesitas in vergelijking met de groep die dat het minst deed. De groep met het daaropvolgende meest plantaardige dieet had in dezelfde vergelijking een 17 procent verlaagd risico. Dit gold in mindere mate ook voor de aansluitende groepen.

Bij het onderzoek werden andere factoren zoals geslacht, leeftijd, alcoholconsumptie, aanleg voor obesitas, roken, slaapduur en fysieke activiteit niet in overweging genomen. En er kon dus slechts gesproken worden van een associatie in plaats van een causaal verband.

Verschuiving van dieet

“Ons onderzoek suggereert dat plantaardige diëten geassocieerd zijn met een lager risico op het ontwikkelen van obesitas. Dit ondersteunt de trend om meer plantaardig voedsel te eten en minder dierlijke producten,” stellen de onderzoekers.

De bevindingen zijn gepresenteerd bij de European Congress on Obesity in Portugal.