Het is haast een gewoonte om je kopje thee – vaak al van een smaakje voorzien – te verfraaien met een klontje of schepje suiker. Misschien zelfs wel twee of drie om het net even dat beetje extra zoetigheid mee te geven. Een gewoonte waar steeds meer beleidsmakers campagnes tegenaan gooien om deze te doorbreken. En daarmee op den duur een potentieel levensbedreigende aandoening als obesitas te voorkomen.

Hierin krijgen ze bijval van de resultaten uit een nieuw pilotstudie naar het drinken van thee. Uit de studie blijkt dat men ook in staat is om te genieten van een kopje thee en die extra suiker achterwege te laten.

(Abrupte) stop gebruik suiker

Een team van wetenschappers van de University College London (UCL) en University of Leeds volgden een maand lang 64 mannen en vrouwen die doorgaans gezoete thee drinken. De deelnemers hadden een gemiddelde leeftijd van 23 jaar. Ze werden geheel willekeurig ingedeeld in drie groepen: een groep werd gevraagd om abrupt te stoppen met suiker, een andere groep moest dit geleidelijk doen door per week 25% minder suiker te gebruiken en de derde groep (controlegroep) bleef suiker toevoegen aan hun thee.

Vier weken na afloop van het onderzoek lieten de deelnemers weten welke invloed het weglaten/ verminderen van suiker had. De resultaten lieten zien dat het geen invloed had op het genot van thee. De suikerinname over alle groepen daalde met gemiddeld 12,7 theelepels per week.

Uiteindelijk waren acht deelnemers (42%) uit de groep die geleidelijk stopte met het gebruik van suiker, helemaal gestopt met het toevoegen van suiker. In de groep die abrupt moest stoppen deden nog eens acht (36%) hetzelfde. En in de laatste (controle)groep stopte één persoon.

Thee zonder suiker drinken

“Thee zonder suiker drinken lijkt niet per se van invloed op het feit of we het graag drinken. Dat suggereert dat gedragsverandering op de lange termijn mogelijk is”, vertelt hoofdonderzoeker Dr. Andrea Smith (UCL).

Hoewel de onderzoekers de bevindingen bevredigend vinden, moet de studie op grotere schaal uitgevoerd worden om deze te bevestigen. Een toekomstige studie zou dan moeten beoordelen of de resultaten op lange termijn aanhouden en of het abrupt stoppen met suiker of geleidelijk verminderen van de suikerinname effectiever is.

“Vergelijkbare interventies kunnen worden gebruikt om de suikerinname bij het nuttigen van andere dranken (bijv. vruchtensappen te verminderen”, besluit Smith.

Bron: University College London