Eiwitsupplementen bij de maaltijd innemen werkt mogelijk effectiever dan tussen de maaltijden door om het gewicht onder controle te houden na krachttraining. Dit blijkt uit een analyse van 34 eerdere studies die verschenen is in Nutrition Reviews.

Lichaamsgewicht en -samenstelling

Het is algemeen bekend dat eiwitinname nabij een krachttraining de netto-eiwitbalans bevordert tijdens het herstel. Eiwitsupplementen zijn beschikbaar in kant-en-klare drankjes, poeders en vaste vorm, en hebben verschillende doelen, zoals gewichtstoename, gewichtsverlies en gewichtsbeheersing. Ieder doel heeft een eigen aanbevolen tijd van inname. Het gebruik van supplementen voor gewichtstoename of gewichtsbeheersing wordt aanbevolen tussen maaltijden. Eiwitsupplementen bij de maaltijd of als maaltijdvervangers worden vaak aanbevolen om gewichtsverlies te bevorderen.

De inname van deze supplementen tussen maaltijden kan compenserend eetgedrag verminderen, waardoor de energie-innamen en het lichaamsgewicht toenemen. Volwassenen die aan krachttraining doen en twee keer per dag eiwitsupplementen innemen tijdens de maaltijd, kunnen de supplementen daarentegen compenseren met hun zelfgekozen dieet. Het moment van de inname van supplementen is dus van groot belang, afhankelijk van het gewenste lichaamsgewicht en -samenstelling.

Het onderzoek

De impact van het moment van inname van de eiwitsupplementen ten opzichte van maaltijden is niet eerder onderzocht door de gegevens van eerdere studies te bekijken. In deze nieuwe studie beoordeelden de onderzoekers 34 gecontroleerde studies met 59 interventiegroepen. De groep werden ingedeeld in eiwitsupplementen bij maaltijden innemen en tussen de maaltijden. Dit bracht de volgende resultaten:

  • Verhoging lichaamsmassa – 56% bij de maaltijd ten opzichte van 72% tussen de maaltijd
  • Verhoging vetvrije massa – 94% bij de maaltijd ten opzichte van 90% tussen de maaltijd
  • Vermindering vetmassa- 87% bij de maaltijd ten opzichte van 59% tussen de maaltijd
  • Verhoging vetvrije massa in verhouding tot vetmassa – 100% bij de maaltijd ten opzichte van 84% tussen de maaltijd

Nieuwe inzichten

Eiwitinname bij de maaltijd werd gedefinieerd als consumptie van een voedingseiwitsupplement onmiddellijk na een maaltijd, bij een maaltijd of als een eiwitrijke maaltijdvervanger. De inname van eiwit tussen maaltijden werd gedefinieerd als consumptie van een voedingseiwitsupplement ofwel vlak voor een training of tijdens een ander niet maaltijdmoment.

De resultaten bieden nieuwe informatie voor mensen die eiwitsupplementen gebruiken, als onderdeel van hun voedingspatroon om gewichtstoename te bevorderen of om hun lichaamssamenstelling te verbeteren door de afname van vetmassa. Het consumeren van supplementen bij maaltijden, in plaats van tussen maaltijden, kan een effectievere strategie zijn om door krachttraining zelf ontstane veranderingen in de lichaamssamenstelling te verbeteren door vetmassa te verminderen. Dit kan van belang kan zijn voor volwassenen die hun gezondheidsstatus willen verbeteren. Het consumeren van eiwitsupplementen tussen maaltijden kan effectiever zijn voor het verhogen van de totale lichaamsmassa.