De keuze voor gezonde voeding blijft de verantwoordelijkheid van de consument, maar het is belangrijk deze daar zo goed mogelijk over te informeren en het toegankelijk voor iedereen te maken. Dat stelt Marcel Huizing, directeur van Dirk van den Broek.

Hoe kijken jullie naar gezonde voeding?

“Hoewel we altijd een supermarkt zullen blijven die allerlei soorten voeding aan de consument aanbiedt, doen we ons uiterste best om de gezonde keuze zoveel mogelijk te stimuleren. Dirk wil verantwoorde voeding betaalbaar en dus toegankelijk maken voor iedereen. Daarbij zien we het als onze taak om te laten zien dat gezonde voeding niet duur hoeft te zijn. Achter de schermen zijn we volop bezig met manieren om deze boodschap over te brengen.”

Heeft u voorbeelden hiervan?

“Ten eerste worden onze folders op zo’n manier samengesteld dat de verkoop van verantwoorde producten wordt bevorderd. Een voorbeeld betreft het product cola, waarbij de zerovarianten prominenter worden afgebeeld dan de reguliere en light-soorten. Daarnaast zijn we druk bezig om in de winkels bij het schap aan te duiden in welke producten veel suiker zitten. Dit willen we doen door middel van suikerklontjes, waarbij één klontje staat voor weinig suiker en drie klontjes voor bovengemiddeld veel suiker. We beginnen met de frisdranken en sappen en willen het uiteindelijk in het hele assortiment doorvoeren. De verwachting is dat we hier voor eind augustus van dit jaar mee kunnen starten.”

Hoe verschilt het suikerlabel van het oude ‘ik kies bewust’-vinkje?

“Het vinkje was een initiatief vanuit de overheid dat aangaf of een product gezond was of niet. Dit is een terrein waar wij ons echter niet mee bezig willen houden. We zijn geen voedingsdeskundige en bepalen niet welke producten goed of slecht zijn, maar kunnen wel iets zeggen over de samenstelling van de producten en hoeveel suiker ze bevatten. Vervolgens is het aan de consument om een weloverwogen keuze te maken.”

Op welke manier proberen jullie nog meer om gezonde voeding te stimuleren?

“Net als in de folder proberen we de schappen in de winkels op zo’n manier in te richten dat bepaalde producten duidelijker worden gepresenteerd. Zo is onlangs besloten dat we voor de afdeling water, sappen en frisdrank een andere indeling gaan maken. Dit houdt in dat we de gezondere keus duidelijker en groter gaan presenteren. Er komt meer ruimte voor water, water met een smaakje en andere dranken met een lagere calorische waarde, wat ten koste gaat van producten met veel suiker. Hiermee hopen we de consument te helpen bij het maken van de goede keuze. Daarnaast hebben we besloten om enkel nog gezondere recepten in het maandelijkse Dirk Magazine te zetten, met relatief minder zouten en suikers. En ook in het productieproces proberen we ons steentje bij te dragen. Dirk van den Broek is onderdeel van de Detailresult Groep N.V., die eigenaar is van twee bakkerijen en een slagerij. Deze zijn verantwoordelijk voor alle broden en vlees in de supermarkten. Binnen het vleessegment is speciale aandacht voor de kruiding, waarbij altijd wordt gezocht naar manieren om zoutreductie en vetreductie toe te passen. In de bakkerij proberen we de producten ook van zo min mogelijk zout te voorzien, zonder dat het aan de smaak afdoet. We doen er dus alles aan om het voor de consument zo makkelijk mogelijk te maken.”

Hoe kijken jullie naar de verkoop van energiedrankjes onder de 14?

“Ik vind het goed dat er ketens zijn die hier onlangs mee zijn gestopt, maar tegelijkertijd weet ik hoe lastig het is om een dergelijke regel te handhaven. Aan de kassa moet immers ook al worden gevraagd naar een legitimatie bij de verkoop van alcohol aan iedereen van onder de vijfentwintig jaar. Om deze reden hebben wij besloten om vooralsnog niet deze regel door te voeren, maar een ander en sterker beleid toe te passen. Zo zullen wij stoppen met acties en aanbiedingen rond dit product, waarmee we het niet langer extra stimuleren. Daarmee worden niet alleen kinderen en jongeren getroffen, maar ook de rest van de bevolking. Een energiedrankje is immers net zo slecht voor een vijftienjarige als voor een veertienjarige.”

In hoeverre ligt de verantwoordelijkheid voor een gezonde keuze bij de supermarktketens?

“Ik denk dat het vooral onze rol is om te informeren en niet om de verantwoordelijkheid weg te nemen bij de consument. We zijn geen opvoeder of gezondheidsdeskundige, maar kunnen wel ons best doen om zo goed mogelijk informatie te verstrekken. Daarbij is het van belang dat deze duidelijk gecommuniceerd wordt en niet botst met gegevens die door andere instanties worden gegeven. Als wij bijvoorbeeld met een blauwe sticker willen aangeven dat een product gezond is, moet de bakkerij om de hoek niet vervolgens deze kleur gebruiken om een ongezond en calorierijk product aan te duiden. Mede hierom is gekozen voor de suikerklontjes, als duidelijk symbool waarmee we kunnen laten zien wat er in het product zit. Hierna kunnen consumenten zelf bepalen of ze het wel of niet willen kopen. Op deze manier krijgen ze uitleg, worden ze helder geïnformeerd en behouden ze tegelijkertijd hun eigen verantwoordelijkheid.”

Meer informatie?
www.dirk.nl/over-dirk/duurzaamheid
www.dirk.nl/recepten/