Gehoor geven aan de wensen van patiënten en zorgverleners

“Omdat wij al jaren betrokken zijn bij de producten, de zorgverleners en daarmee ook indirect bij de patiënten, horen wij veel terug over de behoeftes van de patiënt. Daar willen wij wat mee doen”, vertelt Dirk Broeke, Franchise Head Hematology and Genetic diseases bij Takeda. Hij heeft medische biologie gestudeerd en is sinds 2004 betrokken bij de hemofiliezorg. “Uiteindelijk willen wij betere zorg voor iedereen. Wensen en behoeftes komen voort uit iets wat nog niet helemaal is wat het zou moeten zijn. Wij zijn niet de partij die direct zorg verleent, maar wij kunnen wel bijdragen aan het proces door projecten op te starten met zorgverleners en door patiënten tools te geven.”
Onderbelichte onderwerpen
Broeke ziet de noodzaak om meer aandacht voor onderbelichte onderwerpen te creëren om patiënten een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven te geven. Het bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen als intimiteit bijvoorbeeld is een belangrijk thema waar Takeda zich mee bezighoudt. Het kan niet alleen lastig zijn voor patiënten om dit onderwerp met hun partner te bespreken, maar ook om vragen te stellen aan de zorgverlener. En hetzelfde geldt voor de zorgverlener: die vindt het ook vaak lastig te vragen naar kwesties rondom intimiteit, terwijl het juist wel heel belangrijk kan zijn voor de patiënt.
“Middels het ondersteunen van projecten die kenbaarheid geven aan verhalen van patiënten, hopen wij een barrière weg te nemen voor anderen om erover te praten of om er een discussie over aan te durven gaan.” Een ander onderberlicht onderwerp is de impact die een stollingstoornis op het leven van een vrouw kan hebben. Daarom bracht Takeda vorig jaar het boek BLOEDMOOI uit waarin vrouwen met een stollingsstoornis hun kant van het verhaal vertellen. “Vaak wordt ten onrechte gedacht dat een stollingsstoornis alleen bij mannen voorkomt. We merkten dat het soms heel erg lastig kan zijn voor vrouwelijke patiënten om herkenning en erkenning te vinden voor problemen waar ze tegenaan lopen. Daarom geven wij met dit boek vrouwen een platform om ook die kant bekender en bespreekbaar te maken.” Takeda werkt voornamelijk samen met zorgverleners en de patiëntenorganisaties. “Als je wat doet, is het heel belangrijk goed te luisteren naar waar behoefte aan is.”
Travel Service
Broeke geeft nog een mooi voorbeeld van hoe Takeda bijdraagt aan de behoeftes van patiënten. Dit keer via hun Travel Service. “Een patiënt wilde heel graag voor langere tijd naar Nieuw-Zeeland. Voor deze patient betekende dat ook dat hij veel medicatie mee moest nemen. Dat was in dit geval lastig omdat niet alles in zijn handbagage paste en er risico op bevriezing is wanneer de medicatie in de bagageruimte vervoerd zou worden. Gelukkig werken wij wereldwijd en hebben wij kunnen faciliteren dat zijn medicatie werd geleverd in Nieuw-Zeeland. Dat is wel heel mooi als dat lukt.”
Verbeterde hemofiliezorg
Takeda wil bijdragen aan het verbeteren van de zorg. Samenwerking met zorgverleners en patiëntenverenigingen is hierbij heel belangrijk. “We zijn heel druk bezig om de zorg te personaliseren. De patiënt moet steeds meer de regie in handen kunnen nemen en de zorg kunnen afstemmen op zijn leefstijl. Wij willen meewerken aan deze ontwikkeling om de zorg in Nederland nog beter te maken dan dat hij al is.”
Dit artikel is financieel mogelijk gemaakt door Takeda. De hierin besproken meningen en ervaringen zijn afkomstig van de geïnterviewde personen, Takeda heeft geen invloed op de inhoud gehad.
Reactie
Geen reacties!
U kunt de eerste opmerking plaatsen.
Plaats een opmerking