Diabetes kent twee typen. Diabetes type 1 en type 2. Tegen diabetes type 1 is helaas nog niets te doen, behalve insuline spuiten en ervoor zorgen dat je regelmatig en voldoende eet. Bij diabetes type 1 maakt het lichaam zelf helemaal geen insuline aan en alleen door dit toe te dienen kan het lichaam de glucose uit het bloed opnemen.

Leefstijl

Diabetes type 2 wordt ook wel ouderdomssuiker genoemd. Het lichaam van iemand met diabetes type 2 heeft te weinig insuline en is er bovendien ongevoelig voor. Deze vorm van diabetes is door aanpassingen in het dieet om te keren. Voedingsdeskundige en afslankcoach Oscar Helm van HappyHealthy heeft al honderden mensen met diabetes type 2 geholpen en zegt daarover het volgende: “Mensen dénken dat het een chronische ziekte is en dat je er nooit meer vanaf kunt komen. In werkelijkheid is het een welvaartsziekte: een ziekte die ontstaan is door onze slechte leefstijl als gevolg van onze welvaart. Het overgrote deel van de diabetes type 2-patiënten kan hun ziekte omkeren met aanpassingen in hun voeding.” Hierbij wil de dieetgoeroe nog wel een belangrijke kanttekening plaatsen: “Diabetes type 2 is niet te genezen in de zin dat het nooit meer terugkomt. Met de juiste leefstijl kan je de ziekteverschijnselen van diabetes type 2 in remissie brengen. Dat betekent dat de klachten zullen verdwijnen tot het moment waarop je terugvalt in de verkeerde eetgewoontes.”

Hoe ziet een diabetesdieet eruit?

Bij een diabetesdieet is het belangrijk dat de bloedglucose zoveel mogelijk stabiel en op een acceptabel niveau gehouden wordt. Het zijn de hoge bloedsuikers die zorgen voor de vele vervelende complicaties die kunnen optreden (vaak pas na jaren) bij diabetes type 2.

Het zijn de suikers en koolhydraten die voor een stijging van de bloedglucose zorgen. Het zou echter te kort door de bocht zijn om deze dan maar helemaal uit het dieet te schrappen. Voedingsmiddelen waarin koolhydraten zitten, hebben we wel nodig. Ze geven ons energie en bevatten vaak vitamines en mineralen die we nodig hebben om gezond te blijven. Wat belangrijk is, is de keuze van het type koolhydraten. Grofweg wordt er onderscheid gemaakt tussen twee soorten: koolhydraten die snel tot glucose worden afgebroken en worden opgenomen in het bloed, en koolhydraten waarbij dat langzaam gebeurt.

Het zijn de bewerkte voedingsmiddelen die het snelle type koolhydraten bevatten. Denk daarbij aan koek, beschuit, crackers en witte rijst. Toegevoegde suikers zijn helemaal uit den boze. Deze worden vrijwel direct door het bloed opgenomen. Door de snelle opname van glucose loopt de bloedsuikerspiegel snel op en dat is nou net wat je moet voorkomen als je diabetes hebt.

De koolhydraten die langzaam worden afgebroken, zijn te vinden in onbewerkte voedingsmiddelen. Denk daarbij aan groenten en volkoren granen. Deze zijn juist goed om te eten als je diabetes hebt. Een belangrijk aspect is altijd portiecontrole. Havermout is prima voor mensen die diabetes type 2 willen omkeren, maar je moet natuurlijk niet als ontbijt drie borden havermoutpap gaan zitten eten.

Gezonde vetzuren en hoogwaardige eiwitten

Bij een diabetesdieet zal je minder koolhydraten eten dan iemand die gewoon eet. Maar je kunt niet ongestraft iets uit je dieet schrappen zonder er iets voor in de plaats te nemen. Bij een diabetesdieet ligt het accent op gezonde vetzuren en hoogwaardige eiwitten. De gezonde vetzuren zijn belangrijk om het risico op complicaties te verkleinen. Zo is vette vis erg belangrijk vanwege de omega 3-vetzuren die hierin zitten. Deze zijn nodig voor een goede vetstofwisseling, een gezonde bloeddruk en een gezond cholesterol.

Ook eieren zijn belangrijk. Deze zijn een goede bron van hoogwaardige eiwitten die een goed gevoel van verzadiging geven. Van eieren is aangetoond dat ze de insulinegevoeligheid verbeteren, wat erg belangrijk is als je diabetes wilt omkeren.

Een ander eiwitrijk voedingsmiddel waarvan is aangetoond dat het helpt om diabetes om te keren is Griekse yoghurt. Het verbetert de bloedsuikerspiegel. Onderzoekers vermoeden dat de goede bacteriën in Griekse yoghurt hierin een rol spelen.

Vezels zijn van essentieel belang bij diabetes. Ze vormen een soort natuurlijke barrière waardoor de darmwand glucose minder goed en minder snel uit de voeding opneemt. Vezels zitten in volkoren producten, groenten, fruit en noten. Noten zijn tevens een goede bron van eiwitten en gezonde vetzuren.

Wil je alle ins en outs van het diabetesdieet weten? In dit artikel deelt dieetexpert Oscar Helm zijn 18 tips voor een diabetesdieet en geeft hij recepten met een schema, zodat je er gelijk mee aan de slag kunt.

Meer informatie
www.happyhealthy.nl