Je bloedglucosewaarden kan je met meer dan 20% verlagen als je aardappelen of rijst door peulvruchten vervangt. Dat blijkt uit een studie gepubliceerd in de Journal of Nutrition door onderzoekers van de University of Guelph.

Wetenschappers Alison Duncan en Dan Ramdath ontdekten dat het vervangen van de helft van zetmeelrijke bijgerechten voor linzen de reactie van je lichaam op koolhydraten aanzienlijk kan verbeteren. Een halve portie rijst vervangen leidt tot een daling van 20%. En aardappelen zelfs tot een daling van 35%.

Linzendieet

Duncan hoopt dat dit onderzoek mensen meer bewust zal maken van de gezondheidsvoordelen van peulvruchten. “Peulvruchten zijn uiterst voedzaam en hebben de potentie om chronische ziekten te verminderen die verband houden met instabiele glucosewaarden.”
Voor het onderzoek werden 24 gezonde volwassenen gevolgd die vier verschillende diëten kregen:
1. Alleen witte rijst
2. Halve portie witte rijst en halve portie grote groene linzen
3. Halve portie witte rijst en halve portie kleine groene linzen
4. Halve portie witte rijst en halve portie rode splitlinzen

De bloedglucosewaarden werden op twee momenten gemeten. Voor het eten en twee uur daarna. Vervolgens werd hetzelfde onderzoek gedaan, maar ditmaal met aardappelen en dezelfde combinaties van aardappelen en linzen.

Daling bloedglucosewaarden

Duncan: “We hebben de linzen vermengd met de aardappelen en rijst omdat mensen meestal niet alleen peulvruchten eten, maar dit combineren met andere zetmelen als onderdeel van een grotere maaltijd. We wilden dus dat de resultaten dat weerspiegelden.”
De waarden van bloedglucose daalden met vergelijkbare hoeveelheden wanneer de helft van het zetmeel werd vervangen door elk van de drie soorten linzen.

Bloedglucose is de waarde van suiker in het bloed na spijsvertering. De hoogte ervan is afhankelijk van het zetmeelgehalte van het geconsumeerde voedsel. Peulvruchten zoals linzen kunnen de spijsvertering en de afgifte van suikers in zetmeel in de bloedbaan vertragen, waardoor uiteindelijk de bloedglucosespiegels worden verlaagd.

Chronische ziekten

Door de vertraging wordt een piek in het glucosegehalte voorkomen. De hoge niveaus, die vaak gemeten worden door geen rekening te houden met de voedselinname, zijn een kenmerk van diabetes type 2. Volgens Duncan kunnen linzen het risico verlagen. Deze en vergelijkbare peulvruchten bevatten bestandsdelen die het proces van glucoseopname stoppen. “Daarnaast kunnen de vezels in deze voedingsmiddelen de productie van vetzuren met een korte keten stimuleren, wat ook kan helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen”, voegt Duncan toe.

Nu is het voor de onderzoekers zaak om meer bewijs te verzamelen voor hun beweringen. Daarmee hopen ze mensen te stimuleren om peulvruchten als bijgerecht toe te voegen.