Ongewenst urineverlies wordt vaak gezien als een typische vrouwenkwaal. Feit is dat incontinentie kan ontstaan als gevolg van bekkenbodemproblematiek, opgelopen tijdens de zwangerschap of bevalling. Dat kan overigens pas jaren later blijken. Ook de menopauze en een andere anatomie van de blaas en urinewegen van de vrouw zijn factoren die de kans op urineverlies doen toenemen. Maar ook mannen op oudere leeftijd en kinderen kunnen problemen hebben met incontinentie. Omdat de impact groot is en drukt op de kwaliteit van leven, is het zaak om er iets aan te doen. Dat kan naast oefeningen of een ingreep, met goed incontinentiemateriaal.

Mensen met incontinentieklachten raden wij aan langs hun huisarts te gaan. Samen met de huisarts wordt een behandeling besproken of gekozen voor incontinentie- materiaal. Met een voorschrift van de huisarts kunnen zij zich aanmelden bij een hulpmiddelenleverancier. Die geeft advies over de materialen voordat ze geleverd worden. Bij BENU Direct kan de huisarts een patiënt naast telefonisch, ook via een online klantportaal aanmelden en tegelijkertijd een digitaal recept afgeven. Heel handig, zowel voor de huisarts als voor de klant.

Welk materiaal is geschikt voor mijn situatie?

Op het moment dat een klant is aangemeld, neemt een gespecialiseerde incontinentieverpleegkundige van BENU Direct contact op voor een intakegesprek. Andrea Scholl en Marleen van Grieken zijn twee van deze verpleegkundigen. “Het kan ook zijn dat we contact opnemen met de thuiszorg of een mantelzorger”, vertelt Marleen. “Maar meestal direct met de klant zelf. Op basis van het intakegesprek geven we een gericht advies welke materialen het beste passen bij de persoonlijke situatie van de klant.” Andrea: “We werken met alle merken en soorten materiaal waardoor we altijd een passende oplossing hebben.” De intake-gesprekken vinden grotendeels telefonisch plaats, maar Andrea en Marleen gaan soms ook langs bij de mensen thuis.

En als het materiaal niet bevalt?

Na de eerste levering neemt BENU Direct contact op voor een evaluatie van het materiaal, het gebruik en het plaatsen van een volgende bestelling. Op die manier is de klant verzekerd van de beste materialen en zit hij of zij nooit ongewenst zonder. “We sturen proefmateriaal voor twee weken, zodat mensen het eerst kunnen proberen”, legt Marleen uit. “Als dat niet bevalt, zoeken we samen met de klant een ander product.

Wanneer wordt incontinentiemateriaal vergoed?

“De verzekeraars vergoeden incontinentiemateriaal bij minimaal twee maanden urine-incontinentie en twee weken ontlastingsincontinentie. Dus als het van chronische aard is.”

Optimale hulpmiddelen zorg

Zo zijn er veel voordelen voor de klanten van BENU Direct. Altijd het beste advies, afgestemd op de persoonlijke situatie, gegeven door gespecialiseerde medewerkers en verpleegkundigen. Het productaanbod is volledig en altijd uit voorraad leverbaar. De klanten bepalen waar en wanneer de bestelling wordt afgeleverd. Via een eigen online-account op Mijn BENU Direct is de bestelling online tot aan de deur te volgen. Is er sprake van spoed? Dan is BENU Direct 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Zo levert BENU Direct haar klanten optimale hulpmiddelen zorg. Mevrouw B. Coevorden, klant van BENU Direct: “Ik had veel eerder naar de huisarts moeten gaan. Het was wennen in het begin, maar eindelijk kan ik weer gaan en staan waar ik wil.”