Hoewel de medische kwaliteit uiteraard van groot belang is, mag de waarde van persoonlijke aandacht in de borstkankerzorg niet worden onderschat. In een bijzonder driegesprek in SittardGeleen vertellen Yvonne Vissers (oncologisch chirurg bij Borstcentrum Zuyd, Zuyderland Medisch Centrum), Marja Portz (verpleegkundig specialist oncologie) en patiënte Nicole Piepot over het belang van de menselijke maat bij borstkankerzorg.

Waarom zijn persoonlijke aandacht en ruimte belangrijk na een borstkankerdiagnose?

Portz: “Op het moment dat de patiënt de diagnose hoort, staat haar wereld even stil en heeft ze tijd nodig om deze te verwerken. Maar op datzelfde moment wordt zij overspoeld door informatie en moet ze keuzes maken. Het helpt als de patiënt even een pas op de plaats kan maken, de diagnose kan laten indalen en een aantal opties op een rijtje kan zetten; al dan niet met professionele ondersteuning. Daarbij is het belangrijk om informatie op maat te geven. Dit is een zeer individueel bepaald proces dat telkens weer per patiënt wordt afgestemd.”

Nicole: “Ik ontving mijn diagnose in augustus vorig jaar. Ik had zowel borstkanker als een uitzaaiing in mijn nekwervel. Na de diagnose voelde ik mij heel raar. Het was allemaal zo onwerkelijk, want je weet niet wat er komen gaat. Toevallig ging ik kort daarna op vakantie, maar die time-out heeft mij enorm geholpen om alles even op een rijtje te zetten alvorens het behandeltraject in te gaan.”

Hoe kan de impact van een behandeling vertaald worden naar het dagelijks leven van een patiënt?

Portz: “Er zijn veel mogelijkheden binnen de borstkankerzorg, maar behandelingen worden ook complexer. Het is belangrijk met patiënten te bespreken welke persoonlijke overwegingen en omgevingsfactoren een rol spelen bij de keuze voor bepaalde behandelingen. Dat kan door patiënten een advies op maat te geven door middel van een multidisciplinair team van borstkankerspecialisten. Innovatieve hulpmiddelen kunnen daaraan bijdragen. Een voorbeeld is de Mammaprint, een borstkankertest die kan helpen bepalen of chemotherapie noodzakelijk is. Daarnaast bestaan keuzehulpen voor verschillende operaties. Patiënten kunnen deze thuis op hun gemak invullen en de resultaten meenemen naar het vervolggesprek over de behandelkeuze.”

Hoe zorgen jullie voor een gepersonaliseerde benadering?

Vissers: “Als één van de grootste borstcentra van Nederland zijn wij veel bezig met onderzoek en innovatie. Deze innovaties zetten we in om de zorg optimaal op de wensen van onze patiënten af te stemmen. Zo blijkt dat patiënten het meest in spanning zitten over de uitslag van uitzaaiingen. Daarom maken we als enige in Nederland gebruik van de OSNA-sneltest voor de poortwachtklier. Hierdoor ontvangen patiënten direct na de operatie al een uitslag. Ook horen we vaak dat zij tijdens behandelingen zoveel mogelijk in hun eigen omgeving willen zijn. We hebben daarom een gespecialiseerd team met verpleegkundigen opgezet, dat chemotherapie bij patiënten thuis kan toedienen. Daarnaast besteden we samen met onze plastisch chirurgen speciale aandacht aan het behoud van de borstcontour. Ons vak blijft mensenwerk waar tijd, aandacht en menselijke maat belangrijk zijn.”

Nicole: “Als patiënt heb ik de communicatie van Zuyderland altijd erg fijn gevonden. Zo ontving ik al snel de uitslag, waardoor ik nauwelijks in onzekerheid zat. Ook tijdens de behandeling werd ik op een aangename manier benaderd en werd er rekening gehouden met mijn persoonlijk leven. Sporten is voor mij belangrijk en ik ben dit gedurende mijn behandeling blijven doen. De artsen hebben mij hierin gestimuleerd wat het herstel alleen maar ten goede is gekomen.”

Meer informatie?
www.zuyderland.nl/