Haar vormt een belangrijk deel van je identiteit. Dat geldt voor zowel vrouwen als mannen. Als het uitvalt, kan dat behoorlijk confronterend zijn en een deuk in je zelfvertrouwen geven. Gelukkig zijn er meerdere opties voor permanente haaruitval of tijdelijke haaruitval door bijvoorbeeld ziekte. Willeke Pietersma, voorzitter van branchevereniging ANKO Sectie Haarwerken, vertelt over de verschillende opties, het belang van goede voorlichting over haaruitval bij ziekte en wat een erkend haarwerkspecialist voor je kan betekenen.

Hoe belangrijk is goede voorlichting over haaruitval op het moment dat iemand met (borst)kanker te maken krijgt?
“Als je een kankerdiagnose krijgt, komt er heel veel op je af. Zodra je hoort dat je haar gaat uitvallen door een chemokuur, wil je dat iemand weet wanneer dit ongeveer gaat gebeuren, maar ook wat er dan met het haar gebeurt. Met die informatie kan iemand zich beter voorbereiden op de opties die er zijn. Om zoveel mogelijk zichzelf te blijven. Bij borstkanker is het meestal zo dat bij een chemokuur het haar vanaf de vijftiende dag uitvalt. Dat het uitvalt, komt doordat het haar onderhuids afbreekt.”

Haaruitval is vaak een van de eerste dingen die mensen noemen na een kankerdiagnose. Waarom?
“Je hoort inderdaad regelmatig als iemand een kankerdiagnose krijgt, dat men meteen denkt: ‘dan ga ik mijn haar verliezen’. Dat is niet altijd zo. Of het uitvalt, hangt namelijk af van de behandeling die je krijgt. Maar de gedachte dat je het haar kunt verliezen, heeft een behoorlijk emotionele impact, omdat je iets dreigt kwijt te raken wat jou eigen maakt. Tegelijkertijd verdwijnt voor de buitenwereld een deel herkenning. Op het moment dat je namelijk iemands gezicht niet ziet, herken je die persoon aan het haar. Gelukkig erkent de zorg dat haaruitval een probleem is. Hierdoor ontvangen mensen de deskundigheid en het begrip dat ze nodig hebben om de juiste keuzes te maken tijdens hun ziektetraject.”

Goed informeren is dus van belang. Hoe worden vrouwen begeleid in het kiezen van een oplossing voor hun tijdelijke haaruitval?
“Meerdere factoren spelen hierbij een rol. Allereerst is het belangrijk om open te bespreken welke mogelijkheden er zijn, en iemand het gevoel te geven dat alle keuzes goed zijn. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen kaal te blijven, een mutsje, shawl of andere hoofdbedekking te dragen of te kiezen voor een haarwerk. De klant moet altijd een eigen keuze kunnen maken en daarin ondersteund worden. Daarnaast moet er altijd de mogelijkheid zijn de keuze op een later moment bij te stellen.”

Wat kan een erkend haarwerkspecialist voor vrouwen betekenen?
“Vrouwen die liever niet kaal blijven of hun hoofd willen bedekken, kunnen naar een haarwerkspecialist voor een al dan niet op maat gemaakt haarwerk. Binnen de branche spreken we over een haarwerk, omdat het woord ‘pruik’ een negatieve associatie kan hebben. Er is verder geen onderscheid tussen een haarwerk en een pruik. Wel is het zo dat een haarwerk ook een haarstukje kan zijn in plaats van een volledig haarwerk. Het haarwerk kan van echt haar, van synthetische vezels of van een mix van beide worden samengesteld. De keuze is afhankelijk van het gebruik, hoeveel iemand te besteden heeft en bovenal de persoonlijke wensen. Als iemand erg ziek is, kan het onderhoud van een haarwerk een flinke belasting zijn. Dan is, voor het gemak, een haarwerk van synthetische vezels geschikter. Echt haar is weer duurzamer. Er zijn veel opties: lang, kort, steil of krullen en verschillende kleuren zijn mogelijk. Wat klanten ook kiezen, ze mogen er altijd van uitgaan dat een haarwerkspecialist staat voor vakman-/ vakvrouwschap, de belangen van de klant vooropstelt en een uniek haarwerk samenstelt.”

U noemt vakman-/ vakvrouwschap als een van de belangrijkste voorwaarden om voor een gecertificeerde haarwerkspecialist te kiezen. Wat mag een klant nog meer verwachten?
“Erkend haarwerkspecialisten verzorgen altijd een vrijblijvende en kosteloze intake en zorgen ervoor dat de dienstverlening voldoet aan de regels van zorgverzekeraars. Daarbij wordt de privacy van klanten gewaarborgd. Door de samenwerking met verzekeraars wordt een groot deel van de zorg weggenomen. Hieronder valt bijvoorbeeld ook de vergoeding van de kosten voor een haarwerk. Hiervoor moet je wel naar een erkend haarwerkspecialist. Ten tweede denken we verder dan alleen de periode van haaruitval. Na de kankerbehandeling groeit het haar meestal terug, maar misschien niet zoals het voorheen was. Onder meer bij borst- en ovariumkanker kan het zo zijn dat vrouwen nog met hormonen worden behandeld. Die beïnvloeden de haargroei. Het haar kan dan dunner zijn en zal, soms, minder goed terug groeien. Ook daar bieden we klanten passende oplossingen en producten voor. Als klanten klaar zijn met hun chemokuur, wordt dit aspect vaak over het hoofd gezien. Vandaar dat wij graag vooruitdenken. Al is het alleen maar door deze mogelijkheden in een vroeg stadium te benoemen.” “Voor iedereen is schoonheid iets anders. Een ding is in ieder geval zeker, klanten willen zichzelf blijven herkennen.”

Kunt u tot slot nog iets over de ervaring van uw klanten vertellen?
“Voor iedereen is schoonheid iets anders. Een ding is in ieder geval zeker, klanten willen zichzelf blijven herkennen. Ziekte gaat namelijk gepaard met veel angst en onzekerheid. Wij zorgen ervoor dat de klant zoveel mogelijk zichzelf kan blijven, en steunen in alle keuzes en opties die er zijn.”

Meer informatie?
www.anko.nl/haarwerkers