Ziekenhuizen kampen met een lastige impasse op het gebied van hygiëne. Ze streven naar een optimaal schone omgeving, maar beschikken over een beperkt budget. Daardoor krijgen investeringen in de schoonmaak niet altijd prioriteit, zeker niet in tijden dat alles goed gaat. Derik Landman, commercieel directeur bij Wecovi (producent van schoonmaakartikelen), vertelt waarom de aandacht voor hygiëne niet mag verslappen.

Waarom neemt de oplettendheid bij hygiëne soms geleidelijk af?

“Micro-organismen, zoals ziekenhuisbacteriën, zijn onzichtbaar. Daardoor kan alles schoon lijken, terwijl er in werkelijkheid allerlei ziekteverwekkers aanwezig zijn. Omdat medewerkers de organismen niet kunnen zien, sluipen er mogelijk handelingen in hun werkwijzen die ten koste gaan van de hygiëne. Zo constateerde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd dat medewerkers soms schoonmaakmaterialen van de ene naar de andere kamer meenemen, iets dat niet is toegestaan. Op het oog lijkt het geen kwaad te kunnen, maar uiteindelijk brengt dit een risico van besmetting met zich mee. Schoonmaken draait om het naleven van regels die je met elkaar afspreekt. Deze regels moeten in de opleiding van medewerkers steeds weer aan bod komen ter voorkoming van een uitbraak van ziekenhuisbacteriën.”

Wat is de grootste uitdaging bij het verbeteren van de hygiëne?

“De grootste uitdagingen liggen in scholing, samenwerking en implementeren van vernieuwingen. Ontwikkelingen op het gebied van hygiëne gaan erg snel, maar het veranderen van systematiek is in de zorg vaak een grote opgave. Zeker als het om een grote organisatie gaat met veel medewerkers, zoals in een ziekenhuis, en niet iedereen direct de urgentie voelt. Nederland kent een van de strengste toelatingscriteria voor desinfectieproducten, die in 2016 zijn aangepast. Hierdoor zijn er betere middelen op de markt gekomen die aangenamer zijn in gebruik. Dit is een kans om huidige schoonmaak- en desinfectieprocessen te evalueren en te vereenvoudigen.”

Hoe belangrijk is samenwerking bij zorghygiëne?

“Het samenspel tussen de schoonmaak en de verpleging is een andere, grote uitdaging. Een schoonmaakbedrijf kan een ziekenhuis werk uit handen nemen, maar zij kunnen niet garanderen dat elke ruimte 24 uur per dag brandschoon is. Want je zult zien dat een kamer wordt vervuild als de schoonmaker nét langs is geweest. Hygiëne in ziekenhuizen moet daarom een continue samenwerking zijn van schoonmakers en verpleegkundigen.”

Wat kunnen jullie betekenen voor de zorg?

“Wij beschikken over een breed assortiment schoonmaakproducten, inclusief een totaal concept voor reiniging en desinfectie ontwikkeld in samenwerking met ziekenhuizen. Want ook het samenspel tussen hygiënisten en producenten is cruciaal. Alleen op die manier kunnen wij artikelen maken die aansluiten bij de wensen van de gebruikers. Wij merken bijvoorbeeld dat zorgspecialisten gebruiksvriendelijkheid, tijdbesparing en effectiviteit het belangrijkst vinden. Ons Wecoline Clean ’n Easy-assortiment speelt hierop in. Het concept bestaat uit diverse soorten kant-en-klare doeken en vloermoppen die uitvoerig zijn getest en geschikt voor schoonmaak en desinfectie. De dosering van de chemie is altijd hetzelfde en het formaat van de doeken is afgestemd op de schoonmaakpraktijk. Overigens merken we dat de vraag naar producten voor eenmalig gebruik steeds groter wordt. Een goede ontwikkeling, want het hergebruiken van vuile schoonmaakmaterialen kan grote gevolgen hebben voor de hygiëne. Ook op deze trend spelen wij in met onze Clean ’n Easy-range. Doordat onze producten een gevolg zijn van een nauwe samenwerking met zorgspecialisten, zijn ze ook in trek bij andere zorginstellingen, ambulancediensten en artsenpraktijken.”

Meer informatie?
www.wecovi.com