De tijd van schaamte voor een hoortoestel is voorbij. Dankzij digitalisering en vernuftige foefjes zijn de apparaten praktisch onzichtbaar óf juist designitems die gezien mogen worden. De audicien vervult hierin een belangrijke rol.

De mobiliteit van ouderen

Ouderen hebben soms één probleem: voor hun mobiliteit zijn ze vaak in hoge mate afhankelijk van anderen. Fysieke ongemakken, gebrek aan vervoer of niemand die mee kan om te begeleiden: het zorgt ervoor dat veel ouderen moeite hebben om allerlei instellingen te bereiken. Dat kunnen ook instellingen of diensten zijn die te maken hebben met hun gezondheid.

Dit kan betekenen dat deze mensen verder in een isolement raken. Als het bijvoorbeeld gaat om aandoeningen aan zintuigen als het gehoor, kan het belangrijk zijn om bij een slechthorende op een goede manier een hoortoestel af te stellen. Als de persoon in kwestie dan niet bij een audicien terechtkomt, wordt het natuurlijk lastig.

Een audicien op huisbezoek

Een oplossing is om deze mensen niet naar de winkel te laten komen, maar om de zaak om te draaien: de zorg, in dit geval de audicien, komt naar de mens toe. Er zijn audiciens die deze service in beperkte mate aanbieden, maar slechts een enkeling doet dit uitsluitend op deze manier. Een extra voordeel is dat je een hoortoestel beter af kunt stellen in de eigen omgeving van de slechthorende. In een winkel, bij de audicien, gebeurt dat in de regel in een geluid-geïsoleerde ruimte om alle testen goed te kunnen doen, met een duidelijk sprekende audicien.

Het is ook het commentaar dat veel slechthorenden geven: in de winkel lukt het allemaal wel, maar zodra ze thuis zijn, is het anders. Dan is het te zacht, of klinkt het niet prettig. Overigens gaat het niet alleen om ouderen: ook werkende mensen hebben een voorkeur voor deze werkwijze, omdat ze desgewenst ‘s avonds of in het weekend van de service gebruik kunnen maken.

Ontwikkelingen in hoortoestellen

Het laatste decennium kent veel ontwikkelingen in de wereld van hoortoestellen. De digitalisering zorgt ervoor dat het eigenlijk kleine computers zijn. Met software, waardoor op ieders specifieke wensen kan worden ingespeeld. De nieuwe toestellen onderscheiden steeds beter verschillende geluidssituaties en passen zich aan. Het computertje maakt als het ware berekeningen van de omgeving waarin je je bevindt. Geluiden die niet belangrijk zijn worden gefilterd.

Vroeger werd alles versterkt, ook de bijgeluiden. Dat zorgde ervoor dat mensen in gesprekken alles hard hoorden binnenkomen. Te harde tonen en piepjes behoren nu meer tot het verleden. Geen oor is hetzelfde en gehoorverlies dus ook niet. De audicien kan een betere service bieden. Met de huidige apparatuur kunnen situaties als een druk restaurant of park worden nagebootst. Hierdoor kan het hoortoestel nog meer op maat worden ingesteld.