Een toename in spierkracht leidt tot verbetering van hersenfuncties bij volwassenen die kampen met milde geheugen- en denkproblemen. Dit blijkt uit een vervolgonderzoek van wetenschappers van de University of Sydney. De resultaten zijn onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Journal of American Geriatrics.

In het voorgaande onderzoek lieten hersenscans zien dat het volume van specifieke hersendelen zichtbaar groter was bij deelnemers die aan krachttraining deden. De veranderingen in hersenvolume bleken gelinkt aan verbeterde hersenfuncties.

Ouderen met milde geheugen- en denkproblemen

In dit vervolgonderzoek keek het onderzoeksteam naar 100 volwassenen van 55 – 86 jaar met milde geheugen- en denkproblemen, oftewel mild cognitive impairment (MCI). Dit wordt gedefinieerd als een verminderd vermogen tot onthouden en moeite met nadenken. Het woord ‘mild’ is in de definitie meegenomen omdat ondanks de klachten, men nog in staat is om zichzelf te verzorgen en op zichzelf te leven. Desondanks wordt het gezien als een voorbode van de ziekte van Alzheimer, een vorm van dementie.

Het aantal mensen met dementie zal als gevolg van de vergrijzing in de toekomst explosief stijgen naar meer dan een half miljoen in 2040. In 2050 bereikt het aantal mensen met dementie een piek van ruim 565.000.

Hoe meer spierkracht, hoe groter de voordelen voor het brein

“De resultaten uit de zogeheten SMART-studie (Study of Mental and Resistance Training) laten voor het eerst een causaal verband zien tussen toename van spierkracht en verbeterde hersenfuncties,” aldus onderzoeker Mavros. “Hoe sterker mensen werden, des te groter de voordelen voor het brein”. Deze voordelen bleven een jaar na het onderzoek nog steeds aanhouden.
De groep ouderen waarbij de positieve resultaten zichtbaar waren deden 6 maanden lang spierkrachtoefening. Hierbij moesten zij op 80% van hun kunnen 2 gewichthefsessies per week doen.

Wat is het belang van spierkrachtoefening?

Volgens Mavros kunnen we zeer waarschijnlijk een gezondere populatie van ouderen hebben als ze steeds meer spierkrachtoefening gaan doen. Het is dan wel belangrijk om dit op regelmatige basis te doen en met een hoge intensiteit. “Minstens twee keer per week,” zegt hij.

Op basis van deze resultaten is het achterhalen van de precieze link tussen spierkrachttoename, toename van hersenvolume en verbeterde hersenfuncties, een logische stap. Als dit bepaald kan worden, dan wordt het mogelijk om een optimaal bewegingsprogramma op te stellen voor een individu. Hierdoor kan het effect van verbeterde hersenfuncties nog groter worden.

Bron: Journal of American Geriatrics