Telemedicine is zorg die met ICT wordt ondersteund. Door gebruik te maken van de mogelijkheden die informatie- en communicatietechnologieën bieden, kan de zorg beter, goedkoper en efficiënter worden. Zowel de patiënt als hulpverlener zal van deze digitale zorg profiteren.

Digitale zorg vanuit huis

Leonard Witkamp, bijzonder hoogleraar telemedicine aan de Universiteit van Amsterdam, richt zich in zijn onderzoek op de huisartsen en medisch specialisten. Het routinematige aspect in het werk van veel medisch specialisten is voor de hoogleraar een belangrijke drijfveer. Ook huisarts Frank Weenink is geïnteresseerd in telemedicine: “Van een verdacht uitziende huidafwijking maak ik een foto en upload die, voorzien van een korte indruk.” Dit bespaart tijd en geld. “Geen wachtlijst voor de patiënt, geen reis naar het ziekenhuis en niet wekenlang in onzekerheid.”

Witkamp doet onderzoek naar consumentenapps en professionele apps. Bij de eerste vorm van digitale zorg heeft hij vooralsnog de nodige reserves. Professionele apps stelt hij daarentegen vrijwel gelijk aan door een arts voorgeschreven medicijnen. De patiënt kan zo vanuit huis comfortabel en betrouwbaar op de hoogte gesteld worden over bijvoorbeeld zijn bloedwaarden.

Telemedicine: zorg & ICT

De kosten van telemedicine

Hoewel de zorgverzekeraars al voor een deel over de brug zijn, zitten ze voor een deel ook met hun budgetten vast in de dure ziekenhuizen, aldus Witkamp. Het is dus zaak dat ze durven te investeren in eerstelijnszorg gecombineerd met telemedicine. Dit zorgt voor kostenbesparing, efficiëntie, snelheid én plezier. De huisarts voert zo geen duurdere praktijk en ook de patiënt is goedkoper uit dan bij tweedelijnszorg. Weenink beaamt dit en heeft het arsenaal aan telemedicinetoepassingen inmiddels uitgebreid met andere toepassingen voor chronisch zieke patiënten. Waarom niet alle medische specialisten dit toepassen is hem dan ook een raadsel: “Het heeft voor iedereen voordelen. Je kunt het beter omarmen, want telemedicine is here to stay.”