Kinderen eten steeds ongezonder en eenzijdiger. En dat terwijl ze juist in de groei gezonde voeding nodig hebben. Er is geen reden voor paniek, want kinderen gezond te laten eten hoeft helemaal geen drama te zijn.

Voeding voor baby’s

Een baby groeit flink van alleen borst- of flesvoeding en heeft daarnaast alleen extra vitamine K en D nodig. Het eerste halfjaar is dan ook makkelijk. Na zes maanden begint de baby met het eten van de eerste hapjes en vanaf een jaar eet een kind ‘met de pot mee’. Tot zover geen vuiltje aan de lucht. Na de eerste verjaardag kan dat veranderen, het moment waarop kinderen kieskeurig worden. Dat is een waarschuwingsmechanisme van de natuur: ze moeten namelijk niet zomaar alles in hun mond stoppen.

Wat is gezond eten?

Het advies is om niet te veel te eten en te variëren. In Nederland zijn er richtlijnen opgesteld waarin staat wat kinderen per dag nodig hebben. Uit onderzoek van het RIVM blijkt echter dat het in de praktijk vaak bij lange na niet lukt om gezond te eten. Kinderen eten vooral te weinig groente en fruit. Ook vis is geen favoriet en wordt veel te weinig gegeten.

4 tips voor gezonde voeding

  • Tip 1: zorg voor goede en vaste eetgewoontes. Voor kinderen is regelmaat heel belangrijk. Dus bijvoorbeeld: alleen in het weekend iets tussendoor. Bij die vaste eetgewoontes hoort ook vitamine D. Daarvan hebben alle kinderen tot hun vierde verjaardag extra veel nodig. Donkere kinderen en kinderen met een getinte huid moeten zelfs hun hele leven extra nemen. Zorg dus dat het vitamine D-supplement onderdeel is van het vaste programma.
  • Tip 2: geef het goede voorbeeld! Als gezonde producten thuis vaste prik zijn, kiest een kind makkelijker een appel, of volkoren boterham in plaats van een koekje. En als het kind er zelf van geniet, leert het meteen dat gezond eten en genieten prima samen gaan.
  • Tip 3: Betrek kinderen bij het eten en maak eten leuk. Doe bijvoorbeeld samen boodschappen en kook samen.
  • Tip 4: Maak van een eetmoment een rustig moment, met aandacht voor elkaar.