Osteoporose is een aandoening waarbij de botten brozer en breekbaarder worden, en het verrichten van dagelijkse taken steeds moeilijker wordt. Sporten is dan lastig, dit terwijl de mens niet gemaakt is om stil te zitten. Flexbounce heeft een oplossing voor osteoporosepatiënten die toch meer willen bewegen: de Flexbounce-trampoline.

In beweging blijven

“Bewegen op een fitnesstrampoline is een ideale manier om aan je conditie te werken,” zegt eigenaar en vitaliteitscoach Paul ter Schure. “Stilstaand water gaat rotten, je moet juist bewegen. En dit geldt vooral voor mensen met osteoporose.”

Flexbounce levert fitnesstrampolines met elastieken veren, waardoor de impact op knieën, gewrichten en rug minimaal is. Hierdoor zijn de fitnesstrampolines uitermate geschikt voor mensen met osteoporose. De landing wordt op een zachte manier afgeremd en je gebruikt alle spieren, pezen, gewrichtsbanden en botten in het lichaam. Het is om deze redenen een beter alternatief voor joggen, waarbij er vaak een harde ondergrond is en je eigenlijk alleen de benen traint. Paul ter Schure: “Uit onderzoek van NASA kwam naar voren dat 10 minuten bewegen op een fitnesstrampoline gelijk staat aan 30 minuten hardlopen.”

Lichaamsbeweging zorgt voor een betere doorbloeding, ook naar de botten toe. Dit maakt het hele lichaam sterker, en botten hebben een bepaalde belasting nodig om sterk te blijven. Door te springen, dus tegen de zwaartekracht in te gaan, bewerkstellig je die druk het snelst. Dit wordt rebounding genoemd en helpt ook bij het versterken van de spieren en het verbeteren van de balans. Hierdoor zullen osteoporosepatiënten minder snel vallen en hun botten breken. Fitnesstrampolines bieden osteoporosepatiënten dus de lichaamsbeweging die ze nodig hebben zonder risico op overbelasting en botbreuken van de knieën, gewrichten en rug.

Meer gezondheidsvoordelen

Trampolinespringen kent meer gezondheidsvoordelen, het lymfevatenstelsel wordt bijvoorbeeld in werking gezet. Dit fungeert kortweg als het afvoersysteem van overtollig weefselvocht en afvalstoffen uit de lichaamscellen. Beweging zorgt er dus voor dat het lichaam zich reinigt van virussen en bacteriën, en voorkomt ziektes.

Daarnaast is het goed voor de stofwisseling, vetverbranding en niet minder belangrijk: ook gewoon leuk om te doen. “De meeste mensen kennen trampolinespringen van vroeger. Daar wordt je blij van en je gaat even uit je hoofd,” stelt Paul ter Schure. “En al spring je dan maar 10 minuten, je krijgt toch je beweging.”

Mindset, beweging en voeding

De missie van Flexbounce is mensen weer in beweging brengen, en dit geldt niet alleen voor osteoporosepatiënten. Paul ter Schure: “Het is voor iedereen belangrijk om dagelijks op een rustige manier te bewegen en tenminste één tot drie keer per week een wat intensievere workout te doen waardoor je hartslag wordt verhoogd.”

Doordat de fitnesstrampoline erg compact is, op maat samengesteld wordt en makkelijk opvouwbaar is, biedt het een uitkomst voor iedereen die aan zijn gezondheid wil werken. Bovendien wordt er een springsteun of eventueel zijsteunen bijgeleverd voor extra ondersteuning.

Daarnaast geeft Paul ter Schure workshops voor bedrijven en organisaties, in combinatie met voedingsadvies. Allemaal toegespitst op het idee dat iedereen een gezonde levensstijl kan aanleren: “Ik geloof er heilig in dat je op een vitale manier oud kunt worden en ik heb er mijn missie van gemaakt om mensen daarmee te helpen. Dat doe ik met de drie pijlers van een gezonde levensstijl: mindset, beweging en voeding. Dat begint met mindset, het gaat er allemaal om dat een vitale levensstijl voor iedereen mogelijk is.”