Vasten volgens de zogenoemde 16/8 methode blijkt een effectieve manier om gewicht te verliezen. Hierbij eet iemand telkens maar voor een periode van acht uur. Dat stellen wetenschappers van the University of Illinois in het tijdschrift Nutrition and Healthy Aging.

16/8 methode

Voor hun studie analyseerde het team 23 mensen met obesitas die een gemiddeld BMI van 35 hadden. Allen kregen zij de opdracht om twaalf weken lang tussen 10 uur ’s ochtends en 6 uur ’s avonds elk soort voedsel in elke hoeveelheid te eten, maar de andere 16 uur zich slechts tot water en calorievrije dranken te beperken.

Vervolgens vergeleken de onderzoekers de resultaten met die van een eerdere studie waarbij mensen een ander dieet volgden.

Uiteindelijk ontdekten de wetenschappers dat de mensen die de 16/8 methode hadden gevolgd minder calorieën binnenkregen. Ook verloren zij meer gewicht en hadden een verbeterde bloeddruk. Hun vetmassa, cholesterol en insulineresistentie, bleken ongeveer hetzelfde.

Beter dan andere diëten?

De wetenschappers concluderen dat diëten ook mogelijk is zonder het tellen van calorieën of het vermijden van bepaalde producten. Toch is nog niet precies duidelijk in hoeverre dit dieet effectiever is dan anderen. Er zijn dan ook meer studies nodig om het langetermijneffect te onderzoeken.