Consumenten vinden producten lekkerder en gezonder wanneer er een biologisch keurmerk op vermeld staat. Onderzoekers van de Universiteit Gent berichten hierover in een wetenschappelijke publicatie.

Meer dan 150 personen werden gevraagd om 3 producten te proeven: yoghurt, fruitsap en chips. De proefpersonen kregen telkens 2 varianten van precies hetzelfde biologische product voorgeschoteld: één met biologisch keurmerk en één zonder.

Lekkerder, gelukkiger en gezonder

De onderzoekers legden de proefpersonen onder andere de vraag voor hoe lekker ze de producten vonden. Hieruit kwam naar voren dat producten met een biologisch label hoger scoorden. Afhankelijk van het product 6 tot 10% hoger. Volgens hen hadden de producten met een label meer smaak en aroma.

De mensen die deelnamen gaven ook aan dat ze meer positieve gevoelens ervaarden bij het consumeren van de producten met een biologisch label. Zo gaven ze aan dat ze zich gelukkiger voelden wanneer ze de yoghurt of chips met een biologisch label hadden gegeten. Bovendien denken consumenten dat deze producten gezonder zijn. Consumenten schatten het aantal kilocalorieën van deze producten gemiddeld zo’n 15% lager in.

Volgens onderzoeker Joachim Schouteten zou dat een punt van aandacht moeten zijn voor beleidsmakers. “Producten met biologisch label zijn niet noodzakelijk gezonder. We moeten vermijden dat dergelijke labels andere eigenschappen van een voedingsproduct ten onrechte positief beïnvloeden.”


“Een onterechte gezondheidsperceptie kan leiden tot overconsumptie van deze producten”, voegt professor Hendrik Slabbinck toe. “Dat heeft slechte gevolgen voor de gezondheid van de consument en voor de ecologische voetafdruk van onze voedingsgewoontes.”

Bereidheid om meer te betalen

Wanneer een product een biologisch keurmerk heeft, hebben consumenten ook de bereidheid om tot 30% meer te betalen. Slabbinck: “Dat lijkt goed nieuws voor de bio-producenten, maar de bereidheid om meer te betalen uit zich niet automatisch in daadwerkelijk gedrag. Hiervoor hebben consumenten vaak nog een extra duwtje in de rug nodig. Dat kan bijvoorbeeld door bio-producten een betere plaats in de winkelrekken te geven”.

Bron: Universiteit Gent