Bij iedereen is er altijd een hoeveelheid gas in het maagdarmkanaal aanwezig. Om het maagdarmkanaal te ontluchten komt er regelmatig gas vrij in de vorm van oprispingen en winderigheid. Dit is een natuurlijk proces. Sommigen hebben echter last van overmatig vrijkomen van gassen, wat gepaard kan gaan met een opgeblazen gevoel, pijn of een opgezette darm. Dit is niet alleen vervelend maar kan ook schaamte geven. Doorgaans zijn de symptomen onschuldig en te verhelpen door aanpassingen van de leefstijl. Wanneer deze echter van chronische aard worden en beperken in het dagelijks functioneren, kan dit een teken zijn van een maagdarmaandoening en is het zaak om een arts te raadplegen.

Darmgassen

Het gas in de darm bestaat vrijwel geheel uit stikstof, zuurstof, koolzuurgas, waterstof en methaan. Dit zijn allemaal reukloze gassen. De samenstelling en de geur van het darmgas heeft onder meer te maken met de voeding en de darmflora. Om het darmgas kwijt te raken laat je per dag ongeveer 10-15 keer een wind. De een onaangename geur die hierbij kan komen heeft te maken met zwavelverbindingen die ontstaan bij de afbraak van bepaalde eiwitten.

Wist je dat het inslikken van lucht de grootste oorzaak is van boeren?”

Oprispingen door te veel lucht inslikken

Gas dat vrijkomt in de vorm van een oprisping of boer is de natuurlijke manier van het lichaam om overmatige lucht vrij te laten uit het bovenste gedeelte van het spijsverteringskanaal. Vaak is de reden hiervoor opname van te veel lucht. Deze lucht bereikt nagenoeg nooit de maag, maar circuleert in de slokdarm. De opname van te veel lucht kan komen door; te snel eten of drinken, praten tijdens het eten, kauwgom kauwen, drinken van koolzuurhoudende dranken of roken. In sommige gevallen is er sprake van aerofagie. Dit is de medische term voor lucht inslikken en gebeurt in de praktijk vaak onbewust. Chronische oprispingen kunnen veroorzaakt worden door een maagwandontsteking of bacteriële infectie in de darm.

Vijf tips om oprispingen te reduceren

  • Neem de tijd bij het eten en drinken. Hiermee voorkom je dat er te veel lucht wordt ingeslikt. Probeer maaltijden op een relaxte wijze te nuttigen. Stress-eten of eten terwijl je in beweging bent vergroot de kans op te veel lucht inslikken
  • Drink zo min mogelijk koolzuurhoudende dranken en bier. Deze dranken laten veel koolzuurgas vrij
  • Vermijd kauwgom kauwen, harde snoepsoorten en roken. Dit voorkomt eveneens dat je overmatig lucht binnen hapt
  • Voor mensen met een kunstgebit is het verstandig om de pasvorm hiervan te controleren. Als die niet goed is kan er ook te veel lucht worden ingeslikt
  • Beweeg na het eten

Winderigheid door gasopbouw in de darmen

Winden laten hoort bij een normale, gezonde spijsvertering. Bij de vertering van voedsel ontstaan gassen. Deze moeten worden afgevoerd. Het is niet verstandig om winden lange tijd op te houden. Hierdoor kan er een opgeblazen gevoel of buikpijn ontstaan. Gasopbouw in de darmen kan ook betekenen dat het spijsverteringskanaal bepaalde voeding niet volledig afbreekt. Gluten en het suiker in fruit of melkproducten zijn hiervan een voorbeeld.

Wist je dat om extra darmgas kwijt te raken er wel 30 á 40 keer per dag een wind wordt gelaten?”

Vijf andere oorzaken van opspelende darmgassen zijn:

  • Aanwezigheid van voedselresten in de darmen
  • Veranderingen in de damflora
  • Slechte opname van koolhydraten. Hierdoor kan de balans in de darmflora verstoord raken
  • Constipatie
  • Maagdarmaandoening

Vijf tips om winderigheid te verminderen

  • Laat voedsel weg uit je dieet dat erom bekend staat voor gasvorming te zorgen, waaronder bonen, erwten, linzen, kool, uien, broccoli, bloemkool, volkorenproducten en champignons
  • Controleer voedingsetiketten. Bij een mogelijk lactose-intolerantie is het beter om melkproducten of overige producten met lactose te mijden
  • Sommige onverteerbare koolhydraten in suikervrije voeding kunnen ook resulteren in overmatige gasopbouw. Probeer hier ook op te letten
  • Minder de consumptie van vette voeding. Vet verteert langzaam
  • Sla tijdelijk producten over die zeer verrijkt zijn met voedingsvezels. Vezel zijn goed voor het lichaam, maar zorgen voor veel gas