Blijf op de hoogte

Medische podcast voor patiënten en zorgverleners

Een medische podcast is een relatief nieuwe media-uiting die veel voordelen heeft ten opzichte van traditionele media uitingen zoals artikelen, video’s, radio, televisie en print media. Wat hebben patiënten, zorgverleners en zorg gerelateerde bedrijven nu aan een zorg podcast? Maarten Le Fevre van Deci Medical Partners legt uit:

Het allermooiste van een podcast is dat de meeste zintuigen worden geprikkeld. Hierdoor kunnen emoties goed over worden gebracht. Niet geheel onbelangrijk in de zorgsector aldus Le Fevre. Of de podcast nu wordt gemaakt voor patiënten, eerste lijn zorgverleners (de huisarts), tweede lijn zorgverleners (de specialist) of bijvoorbeeld fysiotherapeuten of tandartsen. Ze hebben allemaal één ding gemeen, het einddoel. Namelijk het optimaliseren van de kwaliteit van leven van patiënten.

Hoe komt een medische podcast tot stand?

Podcasts komen op veel manieren tot stand, dat bepaalt ook de kwaliteit van het eindresultaat. Met alleen de aanschaf van de apparatuur ben je er nog lang niet legt Le Fevre uit. Apparatuur is natuurlijk ontzetten belangrijk voor de kwaliteit van het geluid, echter mix je een goede podcast achteraf ook af. Je knipt en plakt, werkt met voice-overs, intro’s, outro’s en bumpers. Dat afmixen is bijvoorbeeld weer een vak apart. Denk aan een dj die plaatjes draait of een producer die de plaatjes maakt. Om die reden is het beide een andere tak van sport.

De apparatuur draagt maar voor een deel bij aan een kwalitatieve podcast in de zorg. Specialistische kennis van de sector is ‘key’ om tot het gewenste eindresultaat te komen volgens Le Fevre. Het is belangrijk dat je weet wat voor verschillen er zijn in bijvoorbeeld behandel therapieën (eerste, tweede en derdelijns behandeltherapieën). Daarnaast ook dat je weet hoe zorgpaden werken en hoe een MDO (multidisciplinair overleg) in elkaar zit. Maar ook wat politieke belangen zijn die spelen tussen ziekenhuizen, instellingen, zorgbedrijven, de farmaceutische industrie, patiënt en beroepsverenigingen en de overheid.

Host van een zorg podcast:

Kennis van de sector is dus van essentieel belang. Verder is het voor een luisteraar erg storend als het duidelijk is dat de podcast bestaat uit het afvuren van een aantal voorbedachte vragen legt Le Fevre uit. Een podcast is een gesprek, een interactie tussen twee of meerdere personen. Het is dus van belang dat de host de podcast goed weet voor te zitten. Denk bijvoorbeeld aan het verdelen van aandacht tussen de deelnemers. Een podcast met twee deelnemers waarvan er één continu aan het woord is, is geen goede podcast. En daarbij is onaangenaam om naar te luisteren. Een medische podcast van een uur is te lang. Daarmee is je doelgroep onderweg al afgehaakt. Concluderend, kom op een leuke, spontane, serieuze en energieke manier binnen een half uur tot de kern!

Voorbereiding van een zorg podcast:

Het is van belang dan deelnemers goed zijn voorbereid maar ook weer niet te goed. Le Fevre geeft aan dat het de kunst is om deelnemers vrijuit te laten praten. Te veel voorbereiding kan leiden tot het oplezen of opsommen van tekst. En dat luistert niet prettig. Als het draaiboek goed in elkaar zit is er ruimte voor eigen inbreng. Echter moet het doel niet uit het oog worden verloren. Een draaiboek wordt opgesteld, vooraf goedgekeurd. Deelnemers hebben ruim van tevoren tijd om vragen te stellen. Daarbij geen onvoorziene omstandigheden, aangezien dat niet lekker werkt bij een podcastopname.

Waarom een medische podcast:

De laatste jaren zie je een grote verschuiving in de zorg. Patiënten krijgen een steeds grotere rol in de spreekkamer. Een zeer goede ontwikkeling volgens Le Fevre. Patiënten worden mondiger en willen meer controle over hun ziektebeeld ervaren. Dit vind ik een goede ontwikkeling. Eigen verantwoordelijkheid nemen is nooit verkeerd. Toen patiënt empowerment in opkomst kwam jaren geleden, sprak ik een keer met prof. Bas Bloem. Een inspirerende neuroloog gespecialiseerd in de behandeling van de ziekte van Parkinson. Prof. Bloem liet een filmpje van hem zien waarin hij de dokter van vroeger nadeed. Daarmee vroeg hij aandacht voor de dokter patiëntrelatie.

Patiënt empowerment en shared decision making (gezamenlijk tot besluitvorming komen) zijn ontwikkelingen waar de podcast goed op inspeelt. Daarmee willen patiënten meer regie over hun ziektebeeld en kunnen uit goede betrouwbare medische podcasts de juiste informatie halen. Waardoor er vervolgens beter mee te praten kan worden in de spreekkamer.

Waar wordt een zorg podcast opgenomen?

Het leukste is om een podcast in een podcaststudio op te nemen met een hapje en een drankje. Maar dit is nu met COVID – 19 uiteraard niet mogelijk. Wij hebben geïnvesteerd in podcast apparatuur die we opsturen naar artsen, patiënten en patiëntverenigingen. Het is Plug & Play en zo nemen we podcasts op afstand op. Desalniettemin lijdt de kwaliteit daar niet onder. Luister maar eens naar een podcast die telefonisch is opgenomen. Daar wordt je immers niet gelukkig van legt Le Fevre uit.

Voor COVID – 19 werkten we veel met onze mobiele podcast studio. De podcast studio staat binnen 20 minuten. Wel zo prettig voor artsen of beleidsbepalers in de zorg met een overvolle agenda.

Luister hier de podcast over constitutioneel eczeem die is opgenomen in het UMCU.

Luister hier de podcast over von willebrand die is opgenomen met de Nederlandse Vereniging voor Hemofilie-Patiënten (NVHP).

Podcast opnemen?

Contacteer Maarten Le Fevre op 06-43444333 of mail naar Maarten.le.fevre@deci-medical.nl