De klant aan het woord
Door de regie over de eigen behandeling te nemen, zijn veel mensen met psychische problemen sneller geholpen dan voorheen. Een aanpak die momenteel een vlotte opmars maakt in Nederland. Greetje van Rees Vellinga (directeur) en Silvia Bloemberg (gz-psycholoog) van basis ggz Mindfit werken inmiddels drie jaar volgens dit principe.
Waarom is het belangrijk om klanten actief te betrekken bij hun behandeling?
Van Rees Vellinga: “Voorheen was er vaak een discrepantie tussen klant en behandelaar, doordat de behandelaar tijdens gesprekken de leidende rol had. Het doel was een diagnose stellen en klachten verhelpen. Door klanten echter al voor de eerste behandeling zelf actief te laten meedenken over hun problemen, nemen ze de leidende rol aan en de expert, oftewel de ggz-professional, de adviserende rol. De relatie tussen beiden wordt zo gelijkwaardiger en zorgt voor een actievere houding van de klant. Dit bespoedigt een positief resultaat van de behandeling.”
Voor wie is deze actieve manier van betrekken geschikt?
Van Rees Vellinga: “De mensen die bij deze methode gebaat zijn, hebben milde tot matige klachten en stoornissen. Dat kan dus eigenlijk iedereen zijn, want geen enkel mens is vrij van gebeurtenissen die invloed kunnen hebben op ons welbevinden. Iedereen kan wel eens psychisch flink van slag zijn.”
Wat zijn de resultaten na een behandeling?
Bloemberg: “Vaak hebben mensen niet meer dan elf sessies nodig om beter te kunnen omgaan met hun klachten of probleem. Daarbij streven we er niet naar om volledig klachtenvrij te zijn, maar bieden we handvatten om verder te kunnen. Hoe zet je zelf een klacht om naar een kracht? We richten ons op het algemeen welbevinden dat omhoog moet. Dat heeft niet alleen met het verminderen van klachten te maken, maar vooral ook met het verbeteren van de veerkracht.” Van Rees Vellinga: “In diverse onderzoeken wordt gekeken naar de effecten van deze manier van werken en de uitkomsten zijn erg positief. Mensen worden goed en snel geholpen en zijn tevreden met het resultaat.”
Hoe sluit jullie welkomstmodule hierop aan?
Bloemberg: “Het past naar mijn idee bij deze tijd om online hulpmiddelen in te zetten en ik merk dat klanten het ook fijn vinden. Zo hebben wij bij Mindfit een welkomstmodule ontwikkeld waarmee klanten, nog voor een eerste ontmoetingsgesprek met een van onze behandelaren, veel informatie verzamelen over hun klachten, omstandigheden (verleden en heden) en persoonlijke stijl (KOP-model). Hiermee krijgen ze snel inzicht in wat er aan de hand is en stellen we vanaf de eerste gesprekken duidelijke doelen.” Van Rees Vellinga: “Door de klant als eerst het woord te laten voeren via de welkomstmodule, kijk je niet alleen vanuit het perspectief van de behandelaar, maar vooral vanuit wat iemand zelf belangrijk vindt.”
Hoe komen mensen bij jullie terecht?
Van Rees Vellinga: “De professionals van Mindfit zijn volledig zelfsturend, dus maak je afspraken direct met de hulpverlener of via het secretariaat. Binnen twee weken kun je bij ons starten. De verwijzing kan voor of tijdens een behandeling plaatsvinden.”
Reactie
Geen reacties!
U kunt de eerste opmerking plaatsen.
Plaats een opmerking