Heb je last van hypertensie, maar wil je liever geen medicatie slikken? Gelukkig zijn er nog andere manieren om je bloeddruk te verlagen.

1. Minder met toegevoegde suikers

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat toegevoegde suikers tot een verhoogde bloeddruk kunnen leiden. Een voorbeeld is de Framingham Heart Study, waaruit bleek dat vrouwen die één glas frisdrank per dag dronken een hogere bloeddruk hadden in vergelijking met degenen die minder nuttigden.

Een andere studie liet zien dat de consumptie van minder suikerrijke dranken een verlaging van de bloeddruk tot gevolg had.

Daarnaast hebben wetenschappers geraffineerde koolhydraten verbonden aan een hoge bloeddruk. Deze stoffen kunnen makkelijk worden omgezet in suiker. In 2013 deed een team onderzoek naar het effect van een dieet, bestaande uit een beperkt aantal koolhydraten. Een deel van de deelnemers kregen de opdracht zich zes weken lang aan dit voedingspatroon te houden. Wat bleek? Deze mensen hadden een significant verbeterde bloeddruk in vergelijking met degenen die zich niet aan het dieet hoefden te houden.

2. Probeer yoga of meditatie

Yoga en meditatie zijn goede manieren om stress te verlagen en daarmee ook een hoge bloeddruk. Zo bleek uit onderzoek dat een meditatief programma bij meer dan 19.000 mensen effect had. Ook andere studies hebben laten zien dat meditatiestijlen de bloeddruk kunnen verlagen.

In 2013 analyseerden onderzoekers 17 studies over yoga en de bloeddruk. Ze ontdekten dat een gemiddelde yogales een significante verlaging van de bloeddruk teweeg kan brengen. Sommige soorten waren zelfs twee keer zo effectief.

Daarnaast is gebleken dat ook een diepe ademhaling effect kan hebben. Een voorbeeld betreft een studie waarbij de helft van de deelnemers werd gevraagd om gedurende 30 seconden zes keer diep adem te halen. De anderen hoefden niets te doen. Wat bleek? Degenen met een diepe ademhaling hadden na afloop een lagere bloeddruk.

3. Beweeg vaker

In 2013 deden wetenschappers onderzoek naar het effect van aerobics op de bloeddruk bij zittende senioren. Ze ontdekten dat de sport een significant lagere bloeddruk tot gevolg had. Meer specifiek bleek hun bovendruk gemiddeld met 3,9 procent te zijn afgenomen en hun onderdruk met 4,5 procent. Het team concludeerde dan ook dat beweging net zo effectief kan werken als medicatie.

De wetenschappers verklaarden de resultaten met het feit dat het hart groter wordt in het geval iemand regelmatig beweegt. Hierdoor wordt de hartslag efficiënter en hoeft het met minder moeite te pompen. Uiteindelijk zorgt dit voor minder druk op de aderen en een lagere bloeddruk.

Een andere studie toonde aan dat deelnemers die 3 maanden lang een driewekelijkse tai-chi-training volgden een aanzienlijk verlaagde bloeddruk hadden. Ook waren er onderzoekers die zagen dat aerobics, krachttraining, High Intensity Interval Training (HIIT) en 10.000 stappen per dag een verlaging van de bloeddruk tot gevolg had.

4. Eet bessen en pure chocolade

Onderzoek heeft aangetoond dat de consumptie van bessen kan helpen om de bloeddruk te verlagen. Het fruit bevat namelijk zogenoemde polyfenolen. Dit zijn plantaardige stoffen die goed zijn voor je hart.

Een voorbeeld is een studie die liet zien dat senioren die acht weken lang bessen aten een lagere bloeddruk hadden. Andere onderzoekers zagen dat een voedingspatroon met veel polyfenolen hielp om hypertensie bij patiënten te reduceren. Ook nam hun risico op een hartaandoening af.

Daarnaast hebben wetenschappers ontdekt dat pure chocolade kan helpen om een hoge bloeddruk te verminderen. De reden hiervoor is dat het product rijk is aan flavonoïden, ofwel ingrediënten uit planten die de bloedvaten verwijden.

Een studie liet zien dat flavonoïderijk cacao een lagere bloeddruk en lager risico op hartziekten tot gevolg had. Het team benadrukt echter dat chocolade altijd in kleine porties moet worden geconsumeerd. Daarbij is rauwe cacaopoeder de beste keuze, omdat het zeer rijk is aan flavonoïden en geen toegevoegde suikers bevat.