Iedereen heeft weleens last van angst of bange gevoelens. Denk bijvoorbeeld aan nervositeit voor een examen, een belangrijk gesprek of lopen in het donker. Gelukkig zijn er genoeg manieren om je klachten te verlichten.

1. Breng tijd door met vrienden

Onderzoek heeft aangetoond dat sociale steun van vrienden en familie kan helpen om door stressvolle tijden heen te komen. Naasten kunnen je eigenwaarde geven en het gevoel dat je ergens deel van uitmaakt.

Een voorbeeld betreft een studie die liet zien dat de oxytocineniveaus van vrouwen toenemen in het geval zij tijd doorbrengen met hun vrienden en kinderen. Oxytocine is een hormoon dat functioneert als een natuurlijke stressverlichter. Daarnaast ontdekten wetenschappers dat mannen en vrouwen met weinig sociale connecties het grootste risico lopen om depressies en angsten te ontwikkelen.

2. Eet pure chocolade

Pure chocolade bevat zogenoemde flavonoïden. Dit zijn antioxidanten die de breinfunctie kunnen verbeteren. Onderzoeken hebben laten zien dat deze stoffen de bloedstroom naar de hersenen verbeteren, waardoor iemands vermogen om zich aan stressvolle situaties aan te passen toeneemt.

Er zijn echter ook wetenschappers die veronderstellen dat dit effect te maken heeft met de smaak van pure chocolade. Deze zou comfortabel werken bij patiënten met stemmingsstoornissen.

In 2012 bestudeerden onderzoekers het effect van pure chocolade op stress. Hierbij kregen deelnemers de opdracht om twee weken lang twee keer per dag een stukje chocolade te eten. Deze bestond voor 74 procent uit cacao. Wat bleek? Het aantal stresshormonen die zijn gerelateerd aan angst nam aanzienlijk af.

Een andere studie toonde aan dat pure chocolade leidt tot een hoger serotonineniveau. Dit is een neurotransmitter die helpt om stress en angst te verminderen.

De wetenschappers benadrukken echter dat pure chocolade met mate moet worden gegeten. Het product bevat immers veel calorieën, wat het risico op overeten met zich mee brengt. Ze adviseren een portie van 100 tot 150 gram per dag.

3. Kamille

Kamille is een kruid dat erom bekend staat angsten te verminderen. Het bevat namelijk veel antioxidanten die ontstekingen tegengaan. Deze ontstekingen kunnen het risico op stress verhogen.

Er zijn veel wetenschappers die het effect van kamille op angst hebben onderzocht. Een voorbeeld betreft een onderzoek dat liet zien dat patiënten met een angststoornis significant minder angstsymptomen ervaarden na de consumptie van kamille-extract in vergelijking met degenen die dit niet hadden ingenomen.

Een andere studie toonde aan dat mensen die gedurende acht weken kamille-extract hadden geslikt minder last hadden van depressies en angsten.

4. Neem een huisdier

Studies hebben laten zien dat een huisdier kan leiden tot minder stress en een betere stemming.

Zo ontdekten wetenschappers dat hondenbezitters minder spanningen ervaren dan degenen zonder viervoeter. Ze verklaarden dit resultaat met het feit dat huisdieren de afgifte van oxytocine kunnen stimuleren. Dit is een hormoon dat zorgt voor een goede stemming. Daarnaast voorziet een dier in een levensdoel, het geeft je gezelschap en houdt je actief. Volgens het team zijn dit allemaal factoren die angsten verminderen.

5. Probeer yoga

Yoga is een populaire methode om te bewegen en stress te verminderen. Hoewel er verschillende soorten zijn, zijn ze allemaal gericht op de ademhaling en het lichaam.

Verschillende wetenschappers hebben de invloed van yoga op de mentale gezondheid bestudeerd. Ze ontdekten dat de sport niet alleen stemmingsverbeterend werkt, maar ook net zo effectief kan werken voor de behandeling van depressies en angsten als antidepressiva.

De onderzoekers verklaarden dit verband met het gegeven dat yoga helpt om cortisolniveaus te reduceren. Ook leidt het tot een lagere bloeddruk en een betere stressrespons.

6. Geef een knuffel

Onderzoek heeft aangetoond dat knuffelen, zoenen en seks kunnen helpen om stress te verlagen. Positieve fysieke contacten kunnen de afgifte van oxytocine stimuleren en cortisolniveaus verlagen. Ook kunnen relaties een lagere bloeddruk en hartslag teweegbrengen.