E-health komt in vele vormen onze gezondheidszorg binnen. Mariska heeft een vorm van autisme en woont op een woongroep. Zij vertelt welke technieken gebruikt worden om zelf meer medeverantwoordelijk te zijn voor het zorgproces.

De woongroep van Mariska

Mariska Weeland is 16 en heeft MCDD, een meervoudige complexe ontwikkelingsstoornis. Daardoor heeft ze vooral moeite met het goed reguleren van emoties. Ze woont in een woongroep in de Achterhoek. Daar heeft ze een eigen slaap- en badkamer. De groep heeft een gemeenschappelijke woonkamer en keuken. In haar woonomgeving wordt veel gebruik gemaakt van allerlei technieken om de bewoners prettiger te laten wonen en meer eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Digitaal planbord

Zo maakt de groep gebruik van een digitaal planbord. “Daarop kunnen we kijken wat voor taak we hebben, koken of afwassen bijvoorbeeld, en welke begeleiders er op welke dag zijn. Het werkt heel makkelijk.” Begeleidster Marije Kornegoor legt uit dat op de groep voornamelijk jongeren wonen, tussen de 12 en 18 jaar oud. De jongeren zijn allemaal mobiel, dus deuren die elektrisch opengaan hebben ze niet nodig.

De techniek die in hun woongroep wordt gebruikt, is daarom meer gericht op hun behandeling. Het planbord is volgens Kornegoor veel meer dan alleen zien wie wanneer werkt en welke taken de bewoners hebben. Zaken als een groepsoverleg of individuele activiteiten als sporten krijgen eveneens een plek op het digitale planbord. Waarbij de diensten en andere zaken lang van tevoren ingevuld worden.

Een e-health platform

Begeleiders, bewoners en ouders maken daarnaast gezamenlijk gebruik van Jouw Omgeving, een veelzijdig e-health platform waarin cliënten zelf de regie over hun hulpverlening kunnen nemen. Mariska vertelt dat dit systeem een rapportagewijze bevat, waarin ze zelf kan lezen wat begeleiders en ouders hebben geschreven. “Ik kan schrijven hoe ik dingen heb ervaren. Dat vind ik goed, zo kan iedereen meelezen hoe het gaat als ik op de groep of thuis ben.”

De wijze van rapporteren die voorheen werd gebruikt, ging meer óver de cliënten in plaats van mét de cliënten. Cliënten konden de rapportage wel inzien, maar in de praktijk kwam dat bijna niet voor. Op de groep zijn iPads beschikbaar, zodat iedereen kan inloggen op het systeem en rapportages veel makkelijker in kan zien.

Gevoel van vrijheid en eigen regie

De toepassing van de technische hulpmiddelen op de groep geven Mariska een gevoel van vrijheid en eigen regie. Ze mag zelf meebeslissen over regels en afspraken. Daarnaast kan ze de afspraken altijd teruglezen in ‘Jouw Omgeving’. Deze samenspraak vindt ze erg fijn. De groep werkt nu ongeveer twee jaar met de technische systemen en dat bevalt volgens Kornegoor prima. Iedereen kan terugvinden wat de doelen zijn en zo komt meer verantwoordelijkheid terug bij de cliënten. Ook voor de begeleiding werkt het makkelijker.

En de ontwikkelingen staan niet stil. Elders wordt gebruikgemaakt van een app waarmee het reizen met het openbaar vervoer voor deze cliënten makkelijker wordt. Daar zien de dames ook wel iets in. Kornegoor: “De techniek wordt aangeboden, het is geen must om het te gebruiken. Maar hier zijn de meeste bewoners wel geïnteresseerd en het helpt ons samen verder te komen.” En verdere wensen? “Sneller internet”, lacht Mariska.