De meeste sportprogramma’s voor ouderen bestaan met name uit zittende oefeningen. Maar een recente studie veronderstelt dat dit anders moet. Een staande work-out zou veel effectiever zijn om de mobiliteit te verbeteren.

Het onderzoek werd gedaan door Jennifer Brach, professor aan de University of Pittsburgh School of Health and Rehabiliation Sciences. Ze liet 300 participanten van gemiddeld 80 jaar deelnemen aan een sportprogramma dat 12 weken duurde. 152 mensen namen deel aan een training met staande oefeningen en 148 senioren volgden een programma dat geheel zittend plaatsvond. Het werd duidelijk dat de zittende senioren naderhand minder snel en ver konden wandelen dan degenen die een staand programma hadden gevolgd.

Een staand en zittend programma

‘’Ouderen die hun mobiliteit willen verbeteren, zouden zeker staande oefeningen moeten overwegen’’, vertelt Brach. ‘’Het staande programma in het onderzoek bevatte een warming-up, stap- en loopoefeningen, technieken gericht op spierversterking en een cooling-down. Het was vooral gericht op verbetering van motorische vaardigheden en spiercontrole. Het zittende programma focuste zich op kracht, duur en flexibiliteit. Het bevatte een warming-up, oefeningen voor de armen en benen, aerobics en een cooling-down.’’

‘’Bewegen is altijd goed’’

Samantha Heller, voedings- en bewegingspsycholoog aan het University Medical Center in New York, heeft echter twijfels bij het onderzoek. Zij stelt dat beweging in welke vorm dan ook, voordelig is voor alle leeftijdsgroepen. Heller: ‘’Het is daarnaast lastig om een zittende training met een staande te vergelijken, aangezien ze vragen om verschillende vaardigheden. Wanneer we ouder worden, neemt het vermogen om te balanceren af. Het is dan ook belangrijk dat we manieren vinden om deze vaardigheden te verbeteren. Dit kan staand worden gedaan, maar ook vanuit een zittende positie.’’

‘’Regelmatig bewegen verbetert het denkvermogen, de slaap, gemoedstoestand en vermindert de kans op chronische ziekten’’, aldus Heller. ‘’Voor oudere mensen die nog maar lastig kunnen lopen, zijn zittende oefeningen prima. En voor degenen dit nog wel kunnen, zijn programma’s gericht op kracht en flexibiliteit optimaal. Maar of je nou loopt, danst, zwemt of aan krachttraining doet, het zijn allemaal prachtige manieren om je gezondheid en levenskwaliteit te verbeteren.’’