Richard Hoek (31 jaar) is vader van twee kinderen en vormt samen met hen en zijn vriendin een echt gezin. Tot vorig jaar werkte hij als hovenier. Omdat Richard erg hoge eisen aan zichzelf stelt en graag aan ieders verwachtingen voldoet, werd de prestatiedruk hem teveel. Hij werd arbeidsongeschikt.

Wie uitvalt als gevolg van een te hoge werkdruk raakt behalve zijn baan vaak ook zijn zelfvertrouwen kwijt. Dat geldt voor iedereen. Het maakt niet uit of je wel of geen beperking hebt. Je twijfelt over je eigen kunnen en voelt je niet langer veilig of passen tussen je collega’s of anderen. Wie ziek is, lijkt bovendien niet meer mee te tellen. Hoe de maatschappij daarmee omgaat, kun je niet veranderen. Maar je kunt, met goede begeleiding, wel werken aan je herstel.

Ontdekken waar je hart en talenten liggen

Tijdens de herstelperiode is het belangrijk dat je je eigen grenzen leert herkennen en tijdig aangeeft wanneer die grenzen in zicht zijn. Door zonder druk opdrachten uit te voeren en afspraken na te kunnen komen, groeit het zelfvertrouwen. En als dan de mogelijkheid wordt geboden voor een ander vak te kiezen, keert ook het plezier in het werk terug. Via een speciaal programma waarin expliciet ruimte is om deze dingen te leren, ontdekte Richard waar zijn hart en zijn talenten echt liggen. Hij had op de middelbare school gekozen voor het vak houtbewerking. Toch ging hij aan de slag als hovenier. “Die functie was beschikbaar en ik wilde vooral graag werken.” Maar hovenier zijn, is nooit zijn passie geweest. Nu kiest hij wel voor het vak waar zijn hart ligt: houtbewerking/ meubelmakerij. Het programma bereidt hem voor op een nieuwe baan. Die baan hoeft niet per se bij een sociaal werkbedrijf te zijn. Het is goed mogelijk dat Richard volgend jaar start bij een extern bedrijf.

Competentiegericht leren

Sinds Richard begin dit jaar aan het traject begon, boekt hij zowel sociaal als beroepsmatig voortdurend vooruitgang. Hij beschikt volgens zijn begeleider Ron Bening over vrijwel alle kennis en kwaliteiten om zich vakbekwaam meubelmaker te mogen noemen. “Wij werken met competentiegericht leren”, legt Bening uit. “Als iemand het traject met goed gevolg voltooit, is hij of zij vakbekwaam. Dat is een garantie die wij werkgevers kunnen bieden.” De werkgevers in de regio hebben dit in de praktijk ervaren en zijn bijzonder tevreden over hun nieuwe medewerkers.

Begeleiding van een jobcoach

Wie bij een externe werkgever aan de slag gaat, wordt begeleid door een jobcoach. De coach is een vraagbaak voor werkgever én werknemer. Op het moment dat Richard bij een externe meubelmakerij begint, krijgt ook hij een jobcoach toegewezen. Deze zorgt dat de samenwerking tussen beide partijen optimaal is en blijft. Zover is het voor Richard nu nog niet. Het is belangrijk om het aantal uren en de mate van zelfstandigheid langzaam op te bouwen zodat niet opnieuw een terugval ontstaat.

Vertrouwen in de toekomst

Op dit moment werkt Richard twee dagen per week. Daarnaast heeft hij nog zijn taken als huisvader. Naar verwachting zal hij binnenkort meer uren gaan werken. Richard ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet en zijn werk geeft hem het gevoel weer mee te tellen. “Wanneer ik ’s ochtends mijn kinderen een kus geef, zeg ik ‘Papa gaat naar zijn werk. Tot vanavond’. Ik ben heel blij dat ik dat weer kan zeggen.”