Onderzoek toont aan dat wekelijkse yogasessies en ademoefeningen kunnen helpen bij het verminderen van depressie. De kalmerende poses en meditatie bij yoga kunnen juist datgene zijn wat depressiepatiënten nodig hebben. Vooral bij depressies die moeilijk medicinaal te behandelen zijn, lijkt yoga een goede aanvulling of alternatief.

Onderzoeksmethode

Het onderzoek werd onder 30 mensen met klinische depressie verricht. Ze werden willekeurig gekozen voor een intensieve of minder intensieve yogatherapie. De groep met intensieve therapie kreeg drie sessies per week van 90 minuten, in tegenstelling tot twee sessies en thuisoefeningen voor de andere groep.

Ze deden aan iyengar yoga, een vorm van yoga waarbij er op detail, precisie en de afstemming van het postuur en de ademhaling wordt gefocust.

Yogatherapie tegen depressie

“Patiënten die geen antidepressiva willen of bij wie het niet werkt, kunnen baat hebben bij yogatherapie,” volgens hoofdonderzoeker Chris Streeter. Hij is universitair docent psychiatrie op de Boston University.

Klinische depressie komt veel voor en is vaak hardnekkig. Ongeveer 40 procent van de patiënten die medicijnen nemen voor deze vorm van depressie merken volgens de onderzoekers geen verbetering.

De bevindingen

Uit het onderzoek kwam naar voren dat beide groepen een significante reductie in de symptomen van klinische depressie hadden. Dit verschil was groter bij de groep met intensieve therapie, maar ook de andere groep had hoopgevende resultaten.

Streeter ontdekte ook dat de therapie zich op een andere neurochemische route richt dan antidepressiva, wat suggereert dat yoga een nieuwe behandeling tegen depressie kan worden. Een groot voordeel hierbij is dat yoga geen neveneffecten heeft, wat bij antidepressiva wel het geval is.

Evaluatie van het onderzoek

Een andere expert op het gebied van mentale gezondheid wijst ook op de voordelen van lichaamsbeweging voor het verhelpen van depressie. Alan Manevitz, een psychiater aan het Lenox Hill Hospital in New York, evalueerde het onderzoek.

“Het werkingsmechanisme is vergelijkbaar met andere lichaamsoefeningen waarbij beloningshormonen in de hersenen vrijkomen,” legt hij uit. Hij voegt eraan toe dat vooral yoga erg bevorderd werkt omdat de sport ook in verband wordt gebracht met het verminderen van stoffen in het immuunsysteem die depressie kunnen verergeren.

Ook het meditatieve aspect van yoga is een pluspunt volgens Manevitz: “Het is bewezen dat bewuste bewegingen en gedachtes een positieve impact hebben op het centrale zenuwstelsel.” Hij noemde het onderzoek praktisch en goed uitgevoerd, en gelooft dat yogatherapie miljoenen mensen kan helpen met klinische depressie.

Bron: Journal of Alternative and Complementary Medicine