Ongeveer 12 procent van de depressiegevallen zou voorkomen kunnen worden als mensen ten minste 1 uur per week bewegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Black Dog Institute.

De studie is recent gepubliceerd in the American Journal of Psychiatry.

Verschillende intensiteiten

De wetenschappers analyseerden de gegevens van 33.908 Noorse volwassenen voor een periode van 11 jaar. Eerst werd de intensiteit van hun fysieke activiteit bepaald, inclusief hoe vaak zij bewogen.

Uiteindelijk werden drie niveaus van intensiteit gevonden. Ten eerste milde intensieve inspanning, waarbij bewegen niet voor zweten of ademnood zorgde. Daarnaast gemiddelde intensieve activiteit, waarbij sporten wel gepaard ging met zweten en ademnood. En ten slotte de zwaarste intensieve inspanning, waarna fysieke uitputting volgde.

Vervolgens werden de deelnemers gevraagd een vragenlijst in te vullen om hun angsten en depressies te bepalen. Hierbij hielden de wetenschappers ook rekening met factoren als BMI, alcohol- en drugsgebruik, fysieke ziekten en sociaaleconomische status.

Beweging en depressie

Uiteindelijk ontdekten de onderzoekers dat degenen die niet bewogen 44 procent meer kans hadden om depressies te ontwikkelen dan degenen die ten minste 1 à 2 uur per week sportten. De intensiteit bleek hierbij niet van belang.

Tegelijkertijd werd geen verband tussen angsten en beweging waargenomen.

Kleine aanpassingen genoeg

Het team benadrukt het belang van de resultaten. Ze stellen dat een zittende levensstijl steeds meer de norm wordt en dat depressiecijfers toenemen. Kleine aanpassingen in iemands leven zouden echter al significante gezondheidsvoordelen kunnen opleveren.