Wekelijks minder dan 2 uur wandelen is al genoeg om je algehele sterfterisico te doen dalen. Dat blijkt uit recent onderzoek, gepubliceerd in the American Journal of Preventive Medicine.

Wandelen als enige activiteit

Voor het onderzoek bestudeerden de wetenschappers gegevens van 140.000 mensen die hadden deelgenomen aan de Cancer Prevention Study II Nutrition Cohort. Van hen gaf 6-7 procent toe nooit te bewegen. De overige deelnemers zeiden enige wandelactiviteit te ondernemen en voor de helft van hen was dit hun enige fysieke activiteit.

De onderzoekers hielden rekening met factoren die de resultaten konden beïnvloeden, zoals obesitas, roken en chronische ziekten.

Lager sterfterisico

Uiteindelijk ontdekten de onderzoekers dat mensen die minder dan 2 uur per week wandelden een beduidend lager risico liepen op algehele sterfte dan degenen die helemaal geen fysieke activiteit ondernamen.

Wandelen bleek met name goed te zijn om sterfte als gevolg van ademhalingsziekten te voorkomen. Meer dan 6 uur per week wandelen was verbonden aan 35 procent minder kans op dit soort mortaliteit in vergelijking met geen beweging.

Ook hadden degenen die uitsluitend wandelden 20 procent minder kans om dood te gaan als gevolg van een cardiovasculaire ziekte en 9 procent minder kans op sterfte door kanker.

Wandelen is de perfecte activiteit

Volgens de onderzoekers is wandelen de perfecte activiteit. Het is simpel, gratis en vereist geen speciale training of uitrusting. Bovendien kan het op elke leeftijd ondernomen worden.

Wel benadrukt het team dat er verder onderzoek nodig is om te bekijken of de resultaten ook te zien zijn bij een grotere populatie. Ook willen ze zich richten op het verband tussen wandelen en het risico om kanker te ontwikkelen.