Er valt nog een hoop te verbeteren als het gaat om goede mondverzorging. Tachtig procent van de mensen onderhoudt het gebit namelijk niet zoals wenselijk zou zijn. Een goede mondverzorging begint bij de juiste begeleiding en motivatie, vindt Lodewijk Gründemann, parodontoloog en bedenker van MondMaatje.

Waarom is een goede mondgezondheid zo belangrijk?

“Het belang van een goede mondgezondheid wordt weleens onderschat. Terwijl het heel veel kan toevoegen aan de algemene gezondheid. Zo zijn er onderzoeken die hebben aangetoond dat mondgezondheid in relatie staat tot andere gezondheidsproblemen, zoals suikerziekte, hart- en vaat-ziekten, vroeggeboorte en een laag geboortegewicht. Mensen met diabetes zijn bijvoorbeeld ontstekingsgevoeliger, en dat vergoot de kans op tandvleesontstekingen.”

Hoe komt het dat veel mensen niet de optimale mondgezondheid hebben?

“Bij een bezoek aan de tandarts zijn mensen vaak zenuwachtig. Dan komt het regelmatig voor dat veel gegeven informatie slecht blijft hangen of dat instructies worden gemist. Daarnaast volgen veel patiënten de eerste paar weken netjes de instructies van de tandarts of mondhygiënist op, maar vallen daarna snel terug in oude gewoonten en laten het er dan snel bij zitten. Als op een gegeven moment dan ook de meegegeven flossdraad, de stokers en ragers op raken, wordt dit op eigen initiatief opnieuw gekocht. Dat is goed bedoeld, maar vaak worden de verkeerde producten aangeschaft. Net als een dopsleutel op een moer, luisteren deze hulpmiddelen namelijk heel nauw. Ze worden door de mondzorgverlener specifiek per individu voorgeschreven. Door met de juiste middelen het gebit te verzorgen is de behandeling veel effectiever.”

Hoe kunnen deze mensen goed begeleid worden?

“Het belang van een gezond gebit en kennis hebben van mondgezondheid speelt een grote rol in de begeleiding. Daarbij is het erg belangrijk om patiënten te helpen herinneren en te motiveren om de mond goed te verzorgen. Als mensen elke dag worden gewezen op de juiste manier om hun mond te verzorgen, is de kans op een succesvolle behandeling een stuk groter. Dat werd voorheen gedaan met papieren gebitsoverzichten, maar die raakten regelmatig zoek. Zo ontstond het idee van MondMaatje, een app waarin een mondzorgverlener aan de patiënt eerder gegeven instructies herhaalt, motivatieberichten kan sturen, extra instructievideo’s kan aanbieden en afspraken helpt herinneren. Verder wordt antwoord gegeven op veelgestelde vragen en is aan de app een webshop gekoppeld waar de juiste voorgeschreven producten kunnen worden besteld.”

Hoe werkt de app precies?

“Als de mondzorgverlener zich heeft aangesloten bij MondMaatje kan met gebruik van een praktijkgerelateerde QRcode voor elke patiënt een individueel profiel worden aangemaakt dat wordt gekoppeld aan de praktijk. Met gebruik van een persoonlijk gebitsdiagram wordt exact weergeven wat het poetsadvies is en welke maat rager bij welke tand of kies wordt geadviseerd. De gebruiker bepaalt zelf wie de gegevens mag inzien en veranderen. Zo blijft de patiënt baas over het eigen dossier. Met MondMaatje heb je ook altijd een implantaatpaspoort bij de hand, met daarin alle informatie over een geplaatst implantaat. De patiënt beschikt op die manier over een digitaal tandheelkundig patiëntendossier op maat, dat op elk moment van de dag kan worden geraadpleegd.”

Meer informatie?
Bezoek de website van Mondmaatje: www.mondmaatje.nl