Een loopneus, keel- en hoofdpijn, nies- en hoestbuien en koorts zijn enkele symptomen van griep. Het fenomeen dat jaarlijks weer een klein miljoen Nederlanders in z’n greep houdt en wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Zo gewoon als een griepje is, zijn er talloze middelen ter preventie of die helpen bij het herstel. Onderstaand vind je 5 middelen die wetenschappelijk onderzocht effectief blijken tegen griep. Houd deze in gedachte om je te wapenen in het aankomende griepseizoen.

Olijfbladextract

Dat het eten van olijven gezondheidsvoordelen kan opleveren, is al langer bekend. Maar wellicht ben je nog niet op de hoogte van het effect van olijfboombladeren. Uit onderzoek blijkt dat olijfbladextract (OLE) een sterk middel is om de weerstand te verbeteren en griep te behandelen. Het actieve ingrediënt in olijfblad is oleuropeïne, een fytonutriënt. Dit is een stof die in plantaardig voedsel aanwezig is. Oleuropeïne zit vol met antioxidanten en werkt ontstekingsremmend en antiviraal. In deze context wellicht irrelevant, maar het laat ook gunstige effecten zien in de behandeling van bloeddruk, bloedsuiker en cholesterol. OLE is verkrijgbaar in capsules, olie- en theevorm.

Oregano-olie

Oregano-extract wordt al eeuwenlang gebruikt als homeopathisch middel tegen hoesten, verkoudheid, astma en griep. Volgens recent wetenschappelijk onderzoek valt hier zeker wat voor te zeggen. De werkende oliën thymol en carvacrol in oregano bevatten namelijk bestandsdelen met een antiviraal, antibacterieel en ontstekingsremmend effect. Daarnaast helpt oregano-olie bij het verbeteren van de weerstand en brengt het zweten op gang, wat kan helpen bij koortsverlichting. Voordat je besluit oregano-olie te gebruiken is het raadzaam om advies van een medisch specialist in te winnen over de toedieningswijze en dosering.

Honing bij griep

Voor liefhebbers van honing in de thee is het volgende mogelijk interessant. Naast het verlichten van keelpijn suggereren onderzoekers namelijk dat honing ook effectief werkt tegen hoesten. Dit heeft te maken met een samenstelling van antibacteriële en -microbiële stoffen in het zoete goedje. Antimicrobiële stoffen helpen het lichaam ziekteverwekkers (bacteriën, schimmels, virussen of andere micro-organismen) te bestrijden.

In dit honingonderzoek bleken de griepsymptomen (hoesten) van kinderen te verminderden en de nachtrust te verbeteren. Zij namen voor bedtijd een afgemeten dosering. Belangrijk om te weten bij honing is, om dit nooit toe te dienen aan kinderen jonger dan 1 jaar. Hun afweersysteem is niet bestand tegen sporen van de bacterie clostridium botulinum die in honing kan voorkomen.

Zinksupplementen

Zink is in de afgelopen jaren een steeds populairder natuurlijk middel geworden tegen verkoudheid en griep. Het Voedingscentrum definieert zink als een spoorelement dat onderdeel is van een groot aantal enzymen (eiwit) in het lichaam die betrokken zijn bij de stofwisseling. Het helpt bij de opbouw van eiwitten, de groei en ontwikkeling van weefsel, en een goede werking van het afweersysteem.

Onderzoek toont aan dat zinksupplementen effectief werken tegen griep. Mogelijk verkort het de griepduur tot 3 dagen. Maar medici waarschuwen dat er voorzichtigheid geboden is bij het gebruik van supplementen. Te hoge doses kunnen namelijk andere gezondheidsproblemen veroorzaken zoals koperdeficiëntie, verlaging van goed cholesterol (HDL) en in supplementen die cadmium bevatten kan het leiden tot nierfalen. Cadmium is een zwaar metaal dat door vervuilde lucht kan worden geïnhaleerd en in zeer beperkte mate in voeding terechtkomt.

Supplementen met n-acetyl-L-cysteïne (NAC)

N-acetyl-L-cysteïne is haast niet uit te spreken net als zoveel stoffen met een scheikundige benaming. Het is afkomstig van het zwavelhoudende aminozuur L-cysteïne dat het lichaam zelf kan aanmaken. Aminozuren zijn de basisbouwstoffen voor eiwitten. In de sportwereld is het middel beter bekend omdat het helpt bij het herstel van spieren en bijdraagt aan uithoudingsvermogen. Denk hierbij aan duursport en sportieve inspanningen met een hoge intensiteit.

De antioxiderende werking van NAC geeft het afweersysteem een flinke boost en onderzoek laat zien dat het de duur en ernst van griep kan verminderen. De groep senioren in het onderzoek die een dosis (2 keer per dag 600 mg) kregen van NAC bleken aanzienlijk minder ziek (25%) te worden dan de groep die dit niet (79%) kregen. Van de senioren met griepsymptomen, waren deze minder ernstig en hielden minder lang aan. De onderzoekers melden dat vooral bij ouderen die een hoog risico lopen ziek te worden, NAC serieus overwogen kan worden. NAC is alleen beschikbaar in supplementvorm.