Blijf op de hoogte

Kwaliteitscontrole cruciaal voor e-health

E-health speelt een steeds grotere rol in de zorg. Vooral op het gebied van de preventie van hart- en vaatziekten valt veel winst te behalen, maar een gebrek aan acceptatie vanuit zowel de zorg als consument vormt hierbij een uitdaging. De oplossing ligt bij goede kwaliteitscontrole, stelt Jaap Jan Smit, cardioloog-elektrofysioloog en medisch adviseur bij Livv.

Op welke manier kan e-health bijdragen aan preventie?

“Met name het mobiele aspect is heel belangrijk, omdat het mensen te allen tijde toegang geeft tot zorg. In plaats van te moeten wachten op een afspraak, kunnen mensen bijvoorbeeld direct een hartfilmpje, ook wel 1-afleiding ECG genoemd, maken op het moment dat ze klachten ervaren. Wanneer dit op de juiste manier gebeurt, vergroot dat de kans op een vroegtijdige en correcte diagnose, en daarmee preventie van complicaties.”

Wat veroorzaakt het huidige gebrek aan acceptatie?

“Voor zorgprofessionals is het momenteel nog moeilijk om de daadwerkelijk bruikbare e-health-oplossingen te onderscheiden van de onbetrouwbare gadgets. Huisartsen zitten niet te wachten op
honderden hartfilmpjes in hun inbox die patiënten thuis met een onbekende app hebben gemaakt. Tegelijkertijd weten patiënten ook niet waar te beginnen en wat betrouwbaar is.”

e-health
Lees ook: e-health in de strijd tegen hart- en vaatziekten

Hoe kan dit beter?

“Voor de succesvolle implementatie van e-health is kwaliteitscontrole cruciaal. Apps en andere mobiele meetapparatuur moeten aan bepaalde wetgeving voldoen om als medisch hulpmiddel te mogen functioneren. Daarnaast is het van belang dat de mobiele oplossing ondersteund wordt door een professioneel medisch team dat conclusies kan trekken op basis van de resultaten.”

Hoe hebben jullie dit georganiseerd?

“De e-health-oplossingen van Livv worden in samenwerking met medische professionals ontwikkeld en aangeboden. Zo kunnen gebruikers van Livv Mobiel ECG een hartfilmpje dat ze zelf maken met behulp van een smartphone, 24 uur per dag en zeven dagen per week laten analyseren door een zorgprofessional in het medisch callcenter. Die kan geruststelling bieden, of zo nodig medisch advies geven. De professionele analyse in combinatie met onder andere een CE-markering maken de oplossing betrouwbaar voor zowel huisartsen als consumenten.”

Meer informatie?
Bezoek de website van Livv Mobile Health: www.livv-health.nl

Gerelateerde artikelen

Een hartaanval tegengaan nog voordat er sprake van is. Het is het droomscenario van zorgverleners en iedereen die er ooit mee te maken heeft gehad. Uit de resultaten van een…

Hoge bloeddruk geldt als belangrijkste behandelbare risicofactor voor hart- en vaatziekten. Die zijn het beste te voorspellen door gedurende een hele dag de bloeddruk te meten, inclusief tijdens de slaap.…

Het is voor een groot deel een kwestie van onfortuin, als je een hartinfarct krijgt door aderverkalking. Dat melden onderzoekers van het LUMC en de Nederlandse Hartkleppenbank na het bestuderen…

Hartfalen treft tussen de 20 en 30 procent van de Nederlandse bevolking. Toch zijn maar weinig mensen bekend met de symptomen, oorzaken en gevolgen van deze ernstige en veelal chronische…

Wonen in een omgeving met veel lawaai kan meer dan alleen vervelend zijn voor je gemoedstoestand. De kans op een beroerte, hartaanval of andere cardiovasculaire aandoeningen is sterker aanwezig volgens…

Reactie

Plaats een opmerking

Onthoudt mijn naam en e-mailadres in de browser voor de volgende keer dat ik een opmerking plaats.