Uit talloze onderzoeken is gebleken hoe goed noten voor de gezondheid zijn. Van een gezond hart tot een scherp geheugen: op elk gebied lijken ze voordelen met zich mee te brengen. Wij hebben de zes opvallendste studies voor je op een rij gezet.

1. Noten helpen om langer te leven

In 2013 deden wetenschappers van the Harvard School of Public Health onderzoek naar de gezondheidseffecten van noten. Hiervoor bestudeerden ze de gegevens van 120.000 mensen die hadden deelgenomen aan the Nurses’ Health Study en the Psysican’s Health Study. Ze moesten gedurende 30 jaar vragen beantwoorden over hun voedingspatroon. Uiteindelijk werden alle deelnemers onderverdeeld in categorieën: van degenen die nooit noten aten tot degenen die ze meer dan zeven keer consumeerden.

Uiteindelijk ontdekten ze dat dagelijkse noteneters minder risico liepen op een vervroegde dood als gevolg van kanker, hartziekten en ademhalingsziekten. Ze hadden 20% minder kans om vroeger te sterven in vergelijking met degenen die nooit noten aten. Bovendien gold: hoe meer noten iemand at, hoe lager zijn of haar risico op een vervroegde dood.

2. Noten versterken het brein

Onderzoekers in Spanje veronderstellen dat de consumptie van noten naast een Mediterraan dieet het cognitieve functioneren van ouderen kan beschermen. Een Mediterraan dieet is gebaseerd op voornamelijk plantaardige producten, fruit, groenten, peulvruchten en volle granen.

Voor de studie volgden 155 deelnemers een Mediterraan dieet waaraan extra olijfolie werd toegevoegd. De overige 147 mensen kregen dagelijks 30 gram noten als aanvulling op de voeding. Vervolgens werden cognitieve veranderingen bij hen gemeten door middel van neuropsychologische testen die zich richtten op geheugen en herkenning.

Uiteindelijk bleken de deelnemers die noten hadden gegeten beter te presteren op geheugentesten. Ook waren zij sterker in het onthouden van namen en woorden.

3. Noten verlagen het risico op kanker

Het eten van noten blijkt het risico om te sterven als gevolg van kanker en cardiovasculaire ziekten te verlagen. Onderzoekers analyseerden meer dan 7.000 mensen tussen de 55 en 90 jaar en ontdekten dat degenen die meer dan drie keer per week 28 gram noten consumeerden 40 procent minder kans liepen om te sterven als gevolg van kanker in vergelijking met niet-noteneters. Daarnaast bleek hun algehele sterftekans 39 procent lager te zijn. Bij walnoteneters bleek dit risico zelfs met 45% te zijn afgenomen.

4. Noten verlagen het risico op hart- en vaatziekten

Recent hebben wetenschappers het effect van noten op de cardiovasculaire gezondheid onderzocht. Hiervoor bestudeerden ze meer dan 210.000 mensen die hadden deelgenomen aan the Nurses’ Health Study I, II en the Health Professionals Follow-up Study. Ze werden 32 jaar gevolgd en gevraagd om informatie over hun gezondheid en levensstijl kenbaar te maken.

Wat bleek? Degenen die meer noten consumeerden, liepen minder risico om een cardiovasculaire ziekte te ontwikkelen. Met name walnoten bleken effectief te zijn. De deelnemers die twee of drie keer per week walnoten aten, liepen 19 procent minder risico op cardiovasculaire ziekten en hadden 21 procent minder kans op een coronaire hartziekte. Voor boomnoten als amandelen en hazelnoten waren deze percentages respectievelijk 15 en 23 procent.

5. Noten helpen tegen overgewicht

Onderzoekers van the University of Navarra hebben het effect van noten op het lichaamsgewicht bestudeerd. Hiervoor vroegen zij 8.865 mensen om gedurende 28 maanden vragenlijsten in te vullen over hun voedingspatroon. Uiteindelijk bleken de deelnemers die ten minste twee per week noten aten een lager risico op gewichtstoename te lopen dan degenen die nauwelijks noten aten. Zij kwamen gemiddeld 424 gram meer aan.

6. Noten helpen bij ontstekingen

Vorig jaar hebben wetenschappers het verband tussen notenconsumptie en ontstekingen bestudeerd. Ontstekingen spelen een grote rol bij het ontstaan van cardiovasculaire ziekten en type 2 diabetes.

Voor hun studie bestudeerde het team meer dan 120.000 vrouwen die hadden deelgenomen aan the Nurses’ Health Study en 50.00 mannen die hadden meegedaan aan the Health Professionals Follow-Up Study. Hierin werd gevraagd naar hun voedingsgewoonten en gezondheid. Ook werd bloed verzameld waarbij de wetenschappers zich richtten op de CRP-waarde, ofwel ‘C-reactief proteïne’, en het IL6-niveau. Dit zijn stoffen die door het lichaam worden aangemaakt als reactie op een ontsteking.

Uiteindelijk ontdekten de onderzoekers dat degenen die vijf of meer porties noten per week consumeerden een lagere CRP- en IL6-waarde hadden dan degenen die nauwelijks noten aten. Daarbij bleek de vervanging van rood vlees en eieren voor noten ook voordelig te werken.