Blijf op de hoogte

'Sorry' zeggen is beter dan duur cadeau

Een cadeau geven om het goed te maken werkt vaak niet zoals de gever verwacht. Ontvangers blijven na het uitpakken van een cadeau vaak vooral boos, zelfs als de gever kiest voor het duurdere boeket of diner. Sorry zeggen werkt beter. Dat ontdekte promovenda Laura Straeter van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). Producten die door de producent bewust als ‘goedmakertje’ in de markt worden gezet, kunnen ook op minder waardering rekenen bij de consument, blijkt uit Straeters proefschrift ‘Interpersonal Consumer Decision making’.

Experiment met een iPod

Marketingonderzoekster Straeter voerde voor haar onderzoek een serie experimenten uit. Zo werd in een vragenlijst aan 153 mensen gevraagd terug te denken aan die keer dat iemand boos was op hen, of dat ze zelf boos waren op iemand die ze goed kenden. Zou het geven van een iPod of ander cadeau destijds voldoende zijn geweest om het goed te maken? Dat viel tegen: de ontvangers bleken een stuk minder dankbaar voor de iPod dan de gulle gevers hadden verwacht. Die bevinding sluit aan bij wat in de literatuur de ‘empathy gap’ wordt genoemd: mensen kunnen emoties, gedachten en verlangens van de ander slecht inschatten. Dat geldt ook bij de goedmaakcadeaus. Het wordt vaak als lastig ervaren om cadeau inspiratie op te doen voor een effectief cadeau.

Hebben goedmaakcadeaus nut?

In een ander experiment onderzocht Straeter of mensen producten anders gaan waarderen, wanneer zij het als goedmaakcadeau ontvangen. De respondenten bleken een DVD van een recente film minder leuk te vinden en ook eerder weg te willen geven aan een ander dan mensen die dezelfde DVD spontaan hadden gekregen. Marketeers zouden hun producten, zoals chocolade en knuffels met ‘I’m sorry’, beter niet kunnen aanprijzen als ‘goedmaakcadeau’, concludeert Straeter.

Slechte nachtrust en ruzie met partner verhogen risico op ontstekingen
Lees ook: Slechte nachtrust en ruzie met partner verhogen risico op ontstekingen

Duurdere cadeaus en cadeaubonnen

Duurdere varianten van een cadeau – het uitgebreidere diner, het grotere boeket – worden wel iets meer gewaardeerd. Duurder is beter, zowel bij excuuscadeaus als spontane cadeaus. Als hetzelfde cadeau spontaan zou zijn gegeven wordt dat meer gewaardeerd. Het geven van excuuscadeaus is niet helemaal een hopeloze exercitie. Ook al kan je de boosheid van de ontvanger er niet volledig mee wegnemen, het geven van een cadeau vermindert deze wel lichtelijk.
Bron: Erasmus University Rotterdam.

Gerelateerde artikelen

De impact van corona is ook zichtbaar bij de zorgverzekeraars. De zorgverzekering 2021 zal er daarom ook iets anders uit gaan zien. Zo zal de premie gaan stijgen per zorgverzekeraar…

Het is belangrijk om de legionella bacterie buiten de deur te houden, aangezien het gaat om een gevaarlijke bacterie. Legionella zijn bacteriën die verschillende ziekten bij de mens kunnen veroorzaken,…

Ruim 186.000 verpleegkundigen telde Nederland in 2017. 7 procent meer dan in 2014. Alle zorgsectoren behalve de geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg kende een stijging, blijkt op basis van lopend onderzoek…

Holland Immo Group initieert besloten vastgoedbeleggingsfondsen voor de particuliere belegger. Medio 2018 heeft Holland Immo Group haar eerste zorgwoningfonds succesvol geplaatst en introduceert op dit moment het vervolg daarop. “Wij…

De zorgvastgoedsector is een relatief onbekende beleggingsmarkt die steeds meer potentie toont. Door de dubbele vergrijzing is er namelijk sprake van een erg snelle groei in het aantal zorgbehoevenden, en…

Reactie

Plaats een opmerking

Onthoudt mijn naam en e-mailadres in de browser voor de volgende keer dat ik een opmerking plaats.