Blijf op de hoogte

Gezond en duurzaam in de decembermaand

De feestdagen staan voor veel mensen in het teken van samenzijn en samen eten. Tegelijkertijd is de periode rondom de jaarwisseling en tijd van reflectie, met aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en de medemens. Dirk van den Broek staat als supermarkt midden in de samenleving en houdt zich dan ook bezig met dezelfde zaken die spelen bij de klant. Met name in de decembermaand betekent dat een breed assortiment, gezonde alternatieven, duurzame inspiratie en samenwerken met het goede doel. Dirk van den Broek-directeur Marcel Huizing vertelt.

Hoe verschilt het koopgedrag van consumenten rondom de feestdagen met dat gedurende de rest van het jaar?

“Dat varieert van persoon tot persoon. De meeste mensen komen samen met familie en maken er echt een speciaal moment van. Andere mensen zijn echter gewoon aan het werk en eten een gerecht dat ze op iedere andere dag van het jaar ook zouden bereiden. Met het oog op die verschillende voorkeuren staat de maand december bij Dirk in het teken van ‘Dubbel Feest: de feestdagen voor feestprijzen’. Dit houdt in dat we zowel luxe producten aanbieden, als het reguliere assortiment voor feestprijzen. Je vindt dus luxe rollades, gourmetschalen, kreeft en speciale groente- en vegetarische gerechten in de winkel, maar ook pizza of ingrediënten voor stamppot tegen aantrekkelijke prijzen. Zo is Dirk er voor iedereen, met elk budget.”

De traditionele feestgerechten en lekkernijen bevatten relatief veel suiker, zout en vet, en weinig groenten en fruit. Bieden jullie ook gezonde(re) alternatieven?

“Onze inkoopafdelingen en leveranciers houden de laatste trends en consumptiepatronen goed in de gaten. Daardoor zijn we ons bewust van de groeiende interesse in gezondere opties met meer variatie en kleur. Die bieden we klanten dan ook volop, bijvoorbeeld in de vorm van snoeptomaten, -komkommers en -paprika – goede opties voor gezonde variatie tussen de chocolaatjes door. Voor de avondmaaltijd wordt er tijdens de feestdagen veel gegourmet.

Om zowel een bredere doelgroep te bedienen als een gezondere keuze te bieden, hebben we recentelijk een ruime selectie vis- en vegetarische gourmetproducten toegevoegd. Voor vleesliefhebbers zorgen we dat het vetpercentage in vleesproducten laag is en beperken we eventuele toegevoegde allergenen, suikers en E-nummers tot het minimum. Daarnaast letten we bij het dessert op calorieën door verse fruitsalades aan te bieden als alternatief voor calorierijke toetjes.”

Brengt Dirk dit soort alternatieven ook actief bij klanten onder de aandacht?

“Jazeker. In ons Dirk Kerstmagazine besteden we dit jaar extra aandacht aan groenten en vegetarisch eten tijdens de feestdagen. We hopen mensen te inspireren met vegetarische voor-, hoofd- en bijgerechten zoals avocado carpaccio, een bietenbol met geitenkaas of gemarineerde wortel- en courgetterolletjes. Daarnaast hebben we in november onze nieuwe weekfolder gelanceerd. Deze opent met ons aanbod groente en fruit en een uitgelicht biologisch artikel. Op de pagina’s die worden besteed aan vlees staat voortaan ook een biologisch of vegetarisch product in de spotlight. Bovendien beelden we in de gehele folder gezondere varianten van producten prominenter af, terwijl ze tegelijkertijd een belangrijkere plek krijgen in de winkels.”

Bij feestmaaltijden is de kans op restjes relatief groot. Heeft u tips om verspilling te voorkomen?

“Met de feestdagen kook je inderdaad altijd te veel! Na al die moeite en tijd die je in ingewikkelde gerechten hebt gestoken, is weggooien zonde. In het Dirk Kerstmagazine besteden we daarom een hele pagina aan inspiratie voor de kliekjes die je overhoudt. Zo belandt er minder eten in de vuilnisbak en creëer je ook na de feestdagen nog een feestmaaltijd. We zetten ons daarnaast ook in om verspilling in de winkel zelf tot een minimum te beperken, onder andere door middel van een nieuwe samenwerking met de voedselbank. Filialen vriezen vlees in met een naderende houdbaarheidsdatum en doneren dit aan de Voedselbanken. Deze samenwerking is pas net opgestart en wordt lokaal opgepakt door de filialen.”

Jullie zijn al langer betrokken bij het werk van de Voedselbanken.

“Dat klopt. Als supermarkt vinden we het belangrijk om midden in de maatschappij te staan. Rondom de feestdagen realiseer je je altijd weer hoe goed we het eigenlijk hebben. Helaas zijn er ook personen voor wie dat niet opgaat. Daarom houden we in de maanden december en januari opnieuw een statiegeldactie voor de Voedselbanken. Dit is de derde keer dat we ze steunen.”

Eerder dit jaar is de Dirk-app met bijbehorende website gelanceerd. Wat hopen jullie hiermee te bereiken?

“Onze app is een nieuw, belangrijk kanaal waarmee we inspelen op de behoeften van de klant. De app werkt naadloos samen met onze vernieuwde website en geeft toegang tot de beste aanbiedingen en het vertrouwde Dirk-assortiment. Via de productvinder kunnen klanten producten zoeken door tekst in te typen, in te spreken of thuis de barcode van producten te scannen. Producten kunnen vervolgens makkelijk aan verschillende virtuele boodschappenlijstjes met zelfgekozen thema’s worden toegevoegd.

Tijdens het samenstellen van de boodschappenlijst kunnen gebruikers via de app niet alleen de lopende aanbiedingen bekijken, maar ook die van de komende week, om zo optimaal te kunnen plannen. De app draagt echter niet alleen bij aan een goede voorbereiding, ook tijdens het boodschappen doen kan hij gebruikt worden. Zo is het in een aantal winkels al mogelijk om ermee te zelfscannen. Elk gescand product wordt automatisch afgevinkt en afrekenen kan via een betaalpaal of bij een reguliere kassa.”

Hoe helpt de app om bewuster in te kopen?

“Boodschappen doen wordt leuker, makkelijker en sneller, maar ook inzichtelijker. Digitale boodschappenlijstjes maken vooraf zichtbaar hoeveel je kwijt bent aan je geplande boodschappen en stimuleren mensen om enkel in huis te halen wat ze daadwerkelijk nodig hebben. Op deze wijze doen mensen bewuster boodschappen, wat kan leiden tot minder voedselverspilling en gezondere keuzes.”

Meer informatie
www.dirk.nl

Gerelateerde artikelen

De voorkeur voor bittere drankjes zoals bier, (zwarte) koffie of een gin tonic boven suikerhoudende dranken als een glaasje fris is nader bestudeerd door onderzoekers van de Universiteit in Evanston…

Het is haast een gewoonte om je kopje thee – vaak al van een smaakje voorzien – te verfraaien met een klontje of schepje suiker. Misschien zelfs wel twee of…

Consumenten vinden producten lekkerder en gezonder wanneer er een biologisch keurmerk op vermeld staat. Onderzoekers van de Universiteit Gent berichten hierover in een wetenschappelijke publicatie. Meer dan 150 personen werden…

Door ondervoeding daalt de weerstand met als gevolg een verhoogde kans op ziekte en complicaties. Vanuit die gedachte ontwikkelt gebaksspecialist De Bakker BV eiwitverrijkte producten onder het merk Innopastry. Hiermee…

Een veertigjarige vrouw meldt zich bij de huisarts. Ze heeft last van haar rug en merkt daarnaast op dat ze in de afgelopen maanden zonder opzet aardig wat kilo’s is…

Reactie

Plaats een opmerking

Onthoudt mijn naam en e-mailadres in de browser voor de volgende keer dat ik een opmerking plaats.