Dadels zijn heerlijk als snack, door de yoghurt of als ingrediënt in baksels. Maar wist je dat de vrucht ook gezondheidseffecten teweeg kan brengen? Zie hier een lijstje.

1. Dadels zijn goed voor je brein

Wetenschappers hebben aangetoond dat dadels de hoeveelheid interleukin-6 in de hersenen kan verlagen. Hoge niveaus van deze stof duiden op een groter risico op neurodegeneratieve ziekten, zoals alzheimer.

Andere studies bij dieren lieten zien dat dadels de activiteit van zogenoemde amyloïde plaques vermindert. Opeenhopingen van deze eiwitfragmenten kunnen leiden tot de ziekte van Alzheimer. Daarnaast zagen andere wetenschappers dat het eten van dadels door muizen leidde tot een beter geheugen, leervermogen en minder angstig gedrag in vergelijking met de dieren die de vrucht niet hadden geconsumeerd.

2. Dadels stimuleren een natuurlijke bevalling

In 2017 bestudeerden onderzoekers het effect van dadels op de zwangerschap. Ze ontdekten dat consumptie van de vrucht in de laatste paar weken voor de bevalling niet alleen leidde tot een kleinere kans op een ingeleide bevalling, maar ook een kortere bevallingsduur tot gevolg had.

Een voorbeeld betreft een studie waarbij 69 zwangere vrouwen een maand voordat zij waren uitgerekend zes dadels per dag moesten eten. Wat bleek? Allen hadden zij twintig procent meer kans op een natuurlijke bevalling in vergelijking met degenen die de vrucht niet hadden gegeten. Daarnaast namen hun bevallingen minder tijd in beslag.

Een ander onderzoek bij 154 zwangere vrouwen toonde aan dat degenen die dadels hadden gegeten minder vaak ingeleid hoefden te worden. De wetenschappers verklaarden dit effect met het feit dat de bestanddelen van de vrucht zich binden aan oxytocinereceptoren en de effecten van deze stof in het lichaam imiteren. Oxytocine is het hormoon dat voor de weeën zorgt bij de bevalling.

3. Dadels zitten boordevol antioxidanten

Dadels bevatten diverse antioxidanten die kunnen helpen om ziekten te bestrijden. De stoffen beschermen het lichaam tegen vrije radicalen, ofwel onstabiele moleculen die schadelijke reacties in de cellen kunnen veroorzaken.
Vergeleken met andere gedroogde vruchten, zoals pruimen en vijgen, voorzien dadels in de meeste antioxidanten.

Onderzoek heeft laten zien dat dadels onder meer flavonoïden bevatten. Dit zijn krachtige antioxidanten die kunnen helpen om ontstekingen te verminderen en het risico op alzheimer en kanker verlagen. Daarnaast bezit de vrucht carotenoïden, ofwel stoffen die zijn verbonden aan een goede gezondheid van het hart en de ogen. Ten slotte zijn dadels rijk aan fenolzuur. Dit is een antioxidant die erom bekend staat ontstekingsremmende eigenschappen te bezitten en het risico op kanker en hartziekten te verlagen.

4. Dadels zijn een goed alternatief voor witte suiker

Dadels bevatten relatief veel fruitsuikers, maar hebben toch een lage glycemische index. Dit houdt in dat de vrucht na consumptie geen grote piek in de bloedglucose teweegbrengt. Met name voor mensen met type 2 diabetes is dit een gunstige bijkomstigheid.

Een studie bij diabetespatiënten liet zien dat de consumptie van vijf verschillende soorten dadels niet leidde tot een grote sprong in de bloedglucose in vergelijking met degenen zonder suikerziekte. De onderzoekers concludeerden dan ook dat dadels een verantwoord onderdeel kunnen vormen van een gebalanceerd dieet, hoewel ze altijd met mate moeten worden gegeten.

5. Dadels verlagen het risico op buikkanker

Onderzoek heeft aangetoond dat de consumptie van dadels een goede manier is om het risico op buikkanker te verlagen. Dit effect bleek op alle leeftijdsgroepen van toepassing te zijn. Ook leek de vrucht bij sommige klachten zelfs beter te werken dan medicatie.